Koupě vozu je pro většinu motoristů značná dlouhodobá investice, vyplatí se tedy zjistit si co nejvíc informací o vybraném voze ještě před cestou na fyzickou prohlídku. Součástí této rešerše by mělo být jak zjištění vhodných motorů a častých závad daného modelu (například zde www.auto.cz/ojetiny, případně v časopisech Auto Tip a Svět motorů včetně speciálů věnovaných právě ojetinám, tak individuální pátrání po historii vozu.
Přesuňme se nyní do momentu, kdy máte zjištěny všechny důležité informace o modelu, našli jste vhodné auto v inzerci, základním prověřením jeho historie nezjistili žádné skutečnosti, které by vás od koupě odradily a máte domluvenou prohlídku vozu s prodejcem. Ještě než se dostaneme k vnitřku vozu, jeho motoru a ke zkušební jízdě, na co se tedy máme vždy zaměřit u exteriéru?
Projděte se kolem vozu a detailně si prohlédněte, že k sobě všechny díly karoserie perfektně lícují, tedy že mezi jednotlivými díly jsou stejně velké mezery. Věnujte více pozornosti přední části vozu, častější jsou nehody na předek. Navíc se zde nachází drahý a komplikovaný motor a jeho příslušenství a jsou zde také hlavní deformační zóny. Spolu s lícováním by měly mít všechny díly stejnou barvu nebo odstín, matná místa většinou znamenají lokální lakování.
Aby tyto odchylky byly viditelné, vždy jeďte na prohlídku vozu ve dne a nechte si na ni aspoň hodinu dobrého světla. Jistotu, že díly vozu nebyly vyměněny nebo lakovány, ale budete mít pouze tehdy, pokud si na prohlídku koupíte či zapůjčíte měřiče tloušťky laku - základní modely pořídíte do tisíce korun, profesionální přístroje stojí nižší jednotky tisíc. Při měření laku byste neměli zjistit odchylky na jednotlivých dílech ve vyšších řádech než několik málo desítek mikronů.
Myslete ale na to, že ne každá nehoda nutně musí znamenat, že je vozidlo špatné a neměli byste ho kupovat. Malé ťukance, kdy to schytají nárazníky, které jsou snadno vyměnitelné, jsou v běžném životě zcela běžné a vlastně neškodné.
Každý neošetřený kus kovu podléhá oxidaci - koroduje. Proto jsou jednotlivé kusy karoserie chráněny pozinkováním, vrstvami laku nebo jsou z méně reaktivních materiálů, jako je hliník, plast nebo karbon. Pokud je vrstva laku vrypem narušena dostatečně hluboko, odlétnuvším kamenem nebo dokonce nehodou, jakýkoliv odhalený kov začne korodovat. Bohužel, koroze ve formě puchýřků se může vyskytnout i bez viditelného poškození - stačí právě rána od kamínku, malá dírka skrz lak, kudy se ke kovu dostane vlhkost, která se tam drží. Přes zimní měsíce má tato vlhkost tendenci se rozpínat vlivem roztažnosti ledu a na jaře se objeví vydutiny na laku. Nejčastější jsou tyto puchýřky na lemech (proto je dnes časté vidět lemy plastové), rozích dveří nebo na víku zavazadelníku či pátých dveřích.
Dalším častým místem, které trpí korozí, jsou rohy podběhů a navazující díly. Do těchto míst se totiž snadno dostane voda nebo sníh se solí, který je v trvalém kontaktu s nedokonale chráněnými částmi karoserie a agresivně ji napadá.
Výhodou a zároveň nevýhodou povrchové koroze karoserie je, že je na první pohled vidět, a případné opravy puchýřků jakbysmet. U vozů do 10 let (~150 000 km) stáří byste neměli objevit téměř žádnou povrchovou korozi, což ale neznamená, že díly podvozku nebo výfuku nejsou zrezivělé! Pokud to prostory autobazaru umožňují, požádejte o zvednutí vozu na zvedáku, abyste se mohli podívat právě na tyto díly - poctivý prodejce nemá co skrývat. U soukromého prodejce lze požádat o cestu s vozidlem na zvedák do servisu, případně v Praze funguje veřejný hever (Opičákova dílna).
Na první pohled se to nemusí zdát, ale ze stavu disků a pneumatik lze o předešlém majiteli a stavu vozu jako takového zjistit opravdu dost informací. Pneumatiky jsou totiž jedna z mála komponent vozidla, kde se u nákupu opravdu nevyplatí šetřit. Obutí má totiž přímý vliv na jízdní vlastnosti, hlučnost v kabině, ekonomičnost provozu a bezpečnost všech účastníků provozu. Pokud předchozí majitel na pneumatikách škudlil, ať už měněním pneu pouze na jedné nápravě nebo kupováním nejlevnějších gum, dá se očekávat, že šetřil i na celkové údržbě.
Jak vypadá důkladná kontrola ráfků a pneumatik? Jako první obejděte vozidlo a zkontrolujte, že jsou na všech kolech pneumatiky od jednoho výrobce a v jednom rozměru (pozor, některé modely s pohonem zadních kol mají vzadu obvykle širší pneumatiky). Celý rozměr pneumatik (například 205/55 R16 včetně hmotnostního a rychlostního indexu v podobě třeba kódu 91V), doplněný o povolený rozměr ráfku v palcích (například 7Jx15 H2), použitých na vozidle, byste měli také najít ve velkém technickém průkazu (jeho vydávání nedávno skončilo). Pokud na voze povolený rozměr není, můžete mít problém na technické kontrole, a dokonce za to může pojišťovna krátit plnění pojistné události.
Myslete taky na to, že na českých silnicích za zhoršených povětrnostních podmínek (souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza) platí povinnost mít zimní obutí v období od 1. listopadu do 31. března. Prohlížené vozidlo by tedy v tomto období mělo být na zimních pneumatikách. Na druhou stranu také není dobrý signál, pokud je vozidlo v létě obuté na zimních pneumatikách.
V autobazaru by měli mít měřič hloubky dezénu, případně se na prohlídku vybavte vlastním měřičem nebo posuvným metrem (tzv. šuplerou) a hloubku si přeměřte sami. Dle platné legislativy musí mít zimní pneu minimálně 4mm a letní alespoň 1,6mm na všech kolech.
Jako další krok si nechte vytočit přední kola do plného rejdu a zkontrolujte, jestli jsou pneumatiky sjeté rovnoměrně. Nerovnoměrné rozložení značí nevhodné nahuštění pneumatik, špatně seřízenou geometrii kol nebo dosluhující tlumiče či silentbloky. Pokuste se též o kontrolu obutí na zadní nápravě - více sjeté vnitřky pneumatik můžou značit časté jízdy plně naloženého auta, kvůli čemuž mohou trpět další díly.
Neberte na lehkou váhu ani stáří pneumatiky. Každá pneu na sobě má DOT kód, který značí týden a rok výroby - pneumatika s DOT0420 je vyrobená 4. týden roku 2020. Mějte na paměti, že pneumatiky mají nejlepší vlastnosti prvních 5 let provozu, poté povětrnostními vlivy degradují a nelze se na ně plně spolehnout, což je zvlášť nebezpečné v kritických situacích. Z těchto důvodů by stáří pneumatiky nikdy nemělo přesáhnout 10 let.
Součástí kontroly exteriéru by mělo být i zkušební rozsvícení všech světlometů, mlhovek, blinkrů a osvětlení registrační značky, podobně jako na STK. Policie ráda pokutuje nefunkční osvětlení značek, přičemž na nefunkční mlhovky opravdu nechcete přijít až za hustého deště či mlhy. Nehledě na to, že oprava vás přijde na několik stovek i tisíc korun.
U novějších vozidel s denním svícením věnujte pozornost předním světlometům a jejich plné funkčnosti ve všech režimech (Jak správně používat světla v autě). Zvláštním případem jsou moderní plně diodové světlomety, u kterých nemůžete vyměnit jednotlivé “ledky”. Oprava takového reflektoru spočívá buď ve výměně řídící jednotky světlometu, nebo v horším případě ve výměně celého světlometu, což může znamenat i výdaj v řádu desítek tisíc korun.
U starších vozů určitě vyzkoušejte horizontální naklápění předních světlometů. Nefunkčnost tohoto mechanismu často zjistí až STK a “odmění” vás zápisem závady typu B, což znamená technickou způsobilost vozu omezenou na 30 dní, nutnost opravy a přistavení ke kontrole této opravy. Pamatujte také, že elektřina a voda nejdou dohromady. Pokud tedy vidíte zevnitř orosený světlomet, vysoce pravděpodobně selhalo těsnění, a tím pádem budou často praskat žárovky. Oprava opět spočívá ve výměně celého světlometu.
Podobně jako mají všichny nově narození lidé své rodné číslo, automobily dostávají jedinečný, 17místný kód - Vehicle Identification Number (VIN). Tento kód je standardně po celou dobu životnosti karoserie neměnný: označuje místo a rok výroby, základní parametry vozu a jeho výbavu z výroby a jsou na něj navázány všechny protokoly o servisních činnostech, technických kontrolách, pojistných událostech a další.
Tento kód je vyražen, vypískován či vylepen na různých místech vozidla. Nejčastěji ho naleznete:
Poptejte se prodejce, kde všude má dané vozidlo VIN kód umístěný. “Vinko” musí být na všech místech shodné!
Stále si po přečtení těchto poznatků nejste jistí, že prohlídku provedete důkladně a dobře, nebo se s prohlídkou dokonce vůbec nechcete zabývat? Článek vznikal ve spolupráci s naším partnerem Automato, který má přesně pro vás řešení: