Titulek zní sice jednoduše, realita ovšem bývá složitější. Pojďme si tedy představit jednotlivé typy svícení, které se vždy hodí jen pro konkrétní situaci. A spousta z nás si není úplně jistá, kdy který režim aktivovat.
Povinnost celoročního svícení byla v Česku zavedena od 1. července 2006. Ačkoliv zpočátku vyvolávala kontroverze, čas jí dal za pravdu. Celoroční svícení v uplynulých letech zavedla celá řada evropských zemí, čemuž se přizpůsobily i samotné automobilky, které své vozy začaly vybavovat tzv. denním svícením.
To má u mladších aut obvykle podobu světelného pruhu nebo segmentu. Zapíná se po spuštění motoru, takže se o jeho aktivaci nemusíte starat. Ideální je, když je automobil vybaven světelným senzorem, který mezi denním svícením a potkávacími světly přepíná dle světelných podmínek. U starších aut narazíte na dodatečně dodělávaná světla pro denní svícení, která nejsou vždy úplně funkční či esteticky přijatelná.
Účelem denního svícení není osvětlení vozovky za tmy, nýbrž zvýraznění vozu v běžném provozu. Za horších podmínek proto přepněte na obrysová, potkávací, případně dálková světla. Pozor, tenhle režim osvětlí pouze přední světlomety, zadní zůstávají zhasnuté.
Slouží k tomu, abyste byli vidět za snížené viditelnosti. Přední světlomety obvykle svítí ve stejném režimu jako u denního svícení, rozdíl je ovšem v tom, že se rozsvítí i zadní reflektory a osvětlení registrační značky.
Jedná se o nejdůležitější typ osvětlení, který slouží k tomu, aby viděl i sám řidič (neboli vidět a být viděn). V případě světelného senzoru a zapnutého automatického režimu se zapínají za soumraku, za deště, mlhy nebo v případě sněžení, ale také v případě jízdy v tunelu či v hůře osvětlených podzemních garážích.
Pokud jednotlivé typy osvětlení volíte manuálně, musíte mít potkávací světlomety zapnuté ve všech vyjmenovaných situacích (ideálně i v podzemním parkovišti).
Potkávací světla mají dosah zhruba 50 až 75 metrů a intenzitu nastavenou tak, aby neoslňovala protijedoucí vozidla. Spolu s nimi se zároveň zapnou také zadní světlomety.
Používají se za snížené viditelnosti, výhradně mimo obec a v případě, kdy neoslníme ostatní účastníky silničního provozu. Jejich aktivaci u většiny automobilů provedeme posunutím levé páčky pod volantem dozadu, moderní auta se zmíněným světelným senzorem si už následné přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly regulují sama.
Jejich nadstavbou jsou tzv. matrixová (či maticová) světla, o kterých si povíme v článku zabývajícím se samotnou osvětlovací technologií.
Zatažením levé páčky k sobě aktivujete světelné výstražné znamení (tzv. světelnou houkačku), které funguje i při vypnutém svícení, jímž varujete ostatní řidiče před možným nebezpečím na silnici.
Na rozdíl od zadní mlhovky nejsou přední mlhové světlomety povinné. Pokud je jimi vůz vybaven, řidič je může používat pouze za velmi snížené viditelnosti (mlha, husté sněžení či vydatný déšť). Mlhovky se rozsvítí pouze tehdy, pokud máme zapnutá alespoň obrysová světla.
Jejich použití závisí na okolním provozu. Pokud jedu v pomalejší koloně a odstup od vpředu jedoucího vozu je maximálně v řádu nižších desítek metrů, tak přední mlhovky nezapínám. Oslňoval bych tím jeho řidiče.
Povinná výbava každého automobilu. Zadní mlhovky je nutné používat vždy za výrazně zhoršené viditelnosti. Na rozdíl o těch předních nám nepomáhají osvětlovat prostor před vozem, nýbrž slouží jako upozornění pro ostatní účastníky silničního provozu na vaši přítomnost.
Opět platí, že při kratších rozestupech mezi auty (nižší desítky metrů) je jejich použití spíše kontraproduktivní. Intenzivní světlo totiž oslňuje řidiče jedoucího za vámi. V případě zlepšení viditelnosti proto mlhové světlomety vzadu a vpředu ihned vypněte.
Blinkry upozorňují ostatní řidiče, ale i chodce a cyklisty na změnu směru vozidla. Ačkoliv jejich používání patří k absolutnímu základu, ne všichni a vždy směrovky aktivují, což může vést k nebezpečným situacím.
Blinkry mají podobu oranžového světla, které svítí nejen vpředu a vzadu, ale také z boku (některé modely je mají integrované do vnějších zpětných zrcátek).
Aktivují se tlačítkem s vyobrazeným červeným trojúhelníkem. Používají se v situaci, kdy je řidič nucen náhle zpomalit nebo zastavit vůz. Výstražná světla používáme také při odstavení vozu ve vozovce, abychom ostatní řidiče upozornili na svou přítomnost.