Servis a údržba klimatizace svépomocí

Technika
18. Mar 2024
6149 zobrazení
Servis a údržba klimatizace svépomocí

V minulém článku jsme si ukázali, jak správně používat klimatizaci. Nejedná se sice o nic náročného, přesto se hodí znát alespoň základní pravidla, která pomohou ušetřit čas, peníze i zdraví. Nejen s tím posledním jmenovaným souvisí i samotný servis chladicího okruhu a jeho správná údržba, kterou můžete provádět i v domácích podmínkách.

V případě závady klimatizace se ovšem raději obraťte na příslušný servis. Může se totiž jednat o poruchu na kompresoru, kterou běžný smrtelník svépomocí nezvládne. Komplikované je také doplňování samotného chladicího media. Výrobci aut přitom zmiňují, že ztráta až 50 gramů chladiva za rok je stále v normě. Zato dezinfekci a výměnu kabinového filtru už vlastníma rukama ve většině případů zvládnete.

Výměna kabinového (pylového) filtru

Tenhle úkon byste správně měli provádět alespoň jednou ročně (ideálně každých 10 000 kilometrů, v prašném prostředí klidně i dříve). Kabinový filtr totiž z nasávaného vzduchu odděluje většinu nečistot včetně pylu. Po čase se membrána logicky zanese špínou, může se na ní také tvořit plíseň, která škodí našemu zdraví.

U naprosté většiny automobilů lze kartuši s filtrem vyndat i v domácích podmínkách. Obvykle se nachází v palubní desce, přičemž přístup k ní vede skrze její spodní část v prostoru pro nohy spolujezdce vpředu.

V případě samotného kabinového filtru doporučujeme sáhnout po membráně s aktivním uhlím (poznáte ji podle tmavě šedivé barvě, zatímco standardní filtry jsou obvykle světlé). Aktivní uhlí totiž umožňuje reakce s jedovatými emisemi výfukových zplodin, které chemicky eliminuje na neškodné plyny. Rozdíl v ceně přitom dosahuje maximálně desetikorun, přičemž samotný filtr vyjde zhruba na 250 až 300 Kč.

Dezinfekce okruhu

Už v článku o správném používání jsme si říkali, že je nutné klimatizaci vypínat ještě před dojezdem do cílové destinace (nemusíme však pokaždé). Ve výparníku totiž vlivem teplotních rozdílů dochází ke kondenzaci vody. Ta je přitom živnou půdou různých bakterií a plísní, které se následně dostanou do kabiny a do vašich plic.

Zanesení chladicího okruhu se ovšem nevyhnete ani při správném používání klimatizace a pravidelné výměně kabinového filtru. Proto musíte alespoň jednou ročně celou soustavu vydezinfikovat. Celý tenhle proces ovšem zvládnete i sami.

Stačí si koupit speciální dezinfekční sprej, přičemž jsou dva druhy. V prvním případě se jedná o tlakovou nádobu, kterou umístíte na podlahu vozu (ideálně dopředu). Následně vůz nastartujete, spustíte naplno klimatizaci, zapnete vnitřní okruh, aktivujete sprej a necháte ho asi 10 až 15 minut působit. Po tu dobu rozhodně nezůstávejte uvnitř vozu.

Jemný aerosol z nádobky se dostane do vzduchu a poté i do ventilace.

Velmi podobný proces následuje i v případě spreje s hadičkou. Tu po vymontování kabinového filtru nasměrujete do výdechů ventilace a aplikujete samotnou dezinfekci.

Nejjistějším způsobem čistění klimatizace je však ozon, který má silně oxidační účinky a dokáže se dostat do všech skulin. Dezinfekci ozonem ovšem vlastními silami nezvládnete. V servisech ovšem tenhle úkon pomocí speciálního přístroje provádějí za částky v řádu stokorun, proto se vyplatí například jednou ročně provést očistu právě tímto způsobem. Ozon totiž v rámci dezinfekce používání třeba také nemocnice, jedná se totiž o nejúčinnější způsob, jak se zbavit bakterií a plísní.

 

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz