Třetí generace (5E) využívající modulární platformu MQB debutovala v roce 2012, navrhnul ji Jozef Kabaň. V roce 2017 způsobila kontroverzi faceliftem s rozdělenými předními světlomety. Vedle sportovní verze RS nabízí také luxusní provedení Laurin & Klement nebo poloterénní verzi Scout. Motory zahrnují benzinové TSI, turbodiesely TDI a TGI na CNG. Vyrábí se v Mladé Boleslavi, ruském Nižném Novgorodu, v indickém Aurangabadu nebo čínském Ningbo.
Klady
+ Jednoduché ovládání
+ Vnitřní prostornost
+ Obrovský zavazadelník (liftback 590, kombi 610)
+ Stabilita a přesné řízení
+ Výkonné, pružné a úsporné motory
+ Účinné světlomety LED s příkladnou životností
+ Obrovská nabídka ojetin
+ Odolná mechanika
+ Dobrá protikorozní ochrana
Zápory
- Velký výskyt nezajímavých specifikací s chudou výbavou
- Dunění na nerovnostech, zejména u levnějších verzí s vlečenou zadní nápravou
- Naladění podvozku se hledalo za pochodu - nejdříve příliš tvrdé, od roku 2015 naopak moc měkké
- Škubavé řazení a málo plynulé rozjezdy menší převodovky DSG DQ 200
- Jen pětistupňová manuální převodovka u 1.6 TDI
Bezpečnost vozu podle Euro NCAP
Euro NCAP je nezávislé sdružení, které provádí nárazové zkoušky automobilů. Testovaným vozům pak vydává Euro NCAP hodnocení bezpečnosti v podobě udělení hvězdiček za bezpečnost. Založeno bylo v prosinci roku 1996 a v roce 1998 se stalo oficiálně nezávislou mezinárodní organizací, která operuje v souladu s belgickou legislativou.
Škoda Octavia (2013) ⭐⭐⭐⭐⭐
🟨 Ochrana pasažérů 93 %
🟦 Ochrana dětských pasažérů 86 %
🟩 Ochrana chodců při nárazu 66 %
🟪 Asistentční systémy 66 %
Celý report z crash testů Euro NCAP