Když už jsme si ujasnili priority a nastavili rozpočet, následuje nejzajímavější, ale v mnoha ohledech také nejsložitější proces: výběr samotného prvního auta. Ačkoliv na českém trhu s ojetinami narazíte na desítky tisíc aut, těch, jež nevyžadují drahý počáteční servis, minimálně ve spodních cenových patrech až tolik není.
Pojďme si představit pětici nejlepších aut pro začátečníka, která dostanete pod 100 tisíc korun. Výběr částečně kopíruje naše doporučení ohledně ojetin s totožným cenovým omezením. S ohledem na specifika začínajících řidičů se ale tentokrát zaměříme na zajímavá auta, která nemusejí být nejprostornější ani nejpraktičtější.
Čtvrtá generace španělského hatchbacku je sourozencem druhého vydání Škody Fabia, kterou jsme si představili v našem zmíněném výběru ojetin do 100 tisíc. Jenže zatímco mladoboleslavská fabia představuje spíše konzervativní volbu, temperamentní španělka vás dokáže chytnout za srdce. Zvlášť v třídveřové verzi SC.
Ačkoliv v nabídce byly i sportovně laděné verze FR s unikátním, avšak velmi choulostivým čtyřválcem 1.4 TSI Twincharger s přeplňováním pomocí turbodmychadla i kompresoru a technicky komplikovaná osmnáctistovka TSI, nejlepší volbou bude atmosférický zážehový čtyřválec 1.4 o výkonu 63 kilowattů, který doporučujeme i v případě Škody Fabia II.
Korejský kompakt byl primárně určen pro evropský trh, čemuž odpovídá i charakter auta. Hyundai i30 byl vyvíjen především na zdejších silnicích a pro evropské řidiče, takže je výrazně zajímavější než jiná korejská auta z té doby. Ačkoliv mladý řidič nad kompaktní řadou i30 může ohrnovat nos, veskrze jde o velmi zajímavou volbu za slušné peníze.
Hitem jsou především atmosférické benzinové motory o objemech 1,4 a 1,6 litru, které bývají bezproblémové i po patnácti letech. Klíčová je ovšem správná a pečlivá předchozí údržba. Jedním z mála větších zádrhelů je náchylnost Hyundaie i30 ke korozi, takže před koupí si vůz raději nechte prohlédnout v prověřeném servisu.
Prakticky totéž ve velmi podobném balení nabízí též sesterská Kia Cee´d, takže do výběru můžete zahrnout i ji.
Jedno z neprodávanějších aut historie nesmí v našem výběru chybět. Pátá generace (premiéra v roce 2003) představuje sice starší, ale ve výsledku moderní automobil. Golf V sice přivezl nové motory s přímým vstřikováním v podobě atmosférických (FSI) a přeplňovaných (TSI) zážehových čtyřválců, ani jedna z těchto voleb ovšem není nejšťastnější. První pokusy s touto technologií se totiž koncernu Volkswagen příliš nepovedly, u ojetin pak zdvižený výstražný prst platí dvojnásobně.
Naproti tomu osvědčené atmosférické benziny 1.4 a 1.6 (bez přípon FSI) jsou víceméně bez větších problémů, proto bychom se zaměřili právě tímto směrem.
Diesely s objemy 1,9 a 2,0 litru lákají na legendární přídomek TDI, u téměř dvacetiletého auta ovšem máte jistotu vysokého nájezdu a vidinu drahých oprav. Relativně nízká spotřeba a slušný zátah nejsou dostatečnou náplastí.
Kvůli udržení co nejnižších servisních nákladů bychom nevybírali ani exempláře s dvouspojkovými samočinnými převodovkami DSG, které se začátkem tohoto tisíciletí začaly objevovat poprvé. Manuální převodovka je relativní jistota, navíc pro začínající řidiče je řízení se spojkou na naučení lepší.
Také Honda Civic patří do exkluzivního klubu nejprodávanějších aut historie. Osmá generace v roce 2005 svým velmi progresivním designem výrazně rozvířila vody nejen v nižší střední třídě. Auto se kvůli exteriéru začalo přezdívat UFO, přičemž nezvyklé tvary zaujmou i téměř dvacet let od premiéry.
Základní zážehová čtrnáctistovka bez přeplňování může mít vadný a zanesený ventil EGR pro zpětnou recyklaci výfukových plynů. Týká se to především těch aut, která předchozí majitelé „nehonili“ do otáček. Problém se může týkat také skvělé osmnáctistovky i-VTEC se 103 kilowatty, která je jedinou správnou volbou.
Naopak diesel 2.2 i-CDTi vlastní konstrukce je na přední nápravu příliš těžký, což negativně ovlivňuje jinak skvělé jízdní vlastnosti. Navíc je hlučný a má výraznou prodlevu turbodmychadla. Zmíněný čtyřválec o objemu 1,4 litru je zase na takhle schopné auto, jakým Honda Civic osmé generace je, moc slabý.
Tenhle atraktivní třídveřový hatchback ze Švédska pochází z éry, kdy Volvo bylo ještě svázáno s americkým Fordem. Také proto C30 dostalo prakticky totožnou platformu a pohonné jednotky. Vůz odkazující například na Volvo 480ES s podobně ztvárněnou zádí ovšem není tak řidičsky vděční, jako zmíněný Ford Focus nebo tehdejší Mazda 3 se stejným základem.
S naším rozpočtem najdete zatím jen několik ojetých exemplářů. Nejspolehlivější jsou atmosférické benziny s objemy 1,6, 1,8, 2,0 a 2,4 litru (posledně jmenovaný má dokonce pět válců). Pokud byste náhodou narazili na pečlivě udržovaný přeplňovaný pětiválec 2.5, doporučit můžeme i ten.
Naopak diesely 1.6 a 2.0 jsou pro takhle malý vůz zbytečné. Mnohem lepší jsou vznětové pětiválce D3 a D4 (objem 2,0 litru) a vrcholný D5 o objemu 2,4 litru. Právě největší nafta je v případě hezkého exempláře doporučeníhodná, jen si dejte pozor na dodržování intervalů výměny oleje a řemenu příslušenství (měňte každých 60 tisíc kilometrů).