V době vysoké inflace, která snad již konečně míří ke zdravým hodnotám okolo dvou procent ročně, nezbývá moc prostoru utrácet. Přitom například automobil je častokrát nutným společníkem při dojíždění do práce, školy, za příbuznými, doktorem či na nákupy, ačkoliv v rámci běžných útrat patří po bydlení a potravinách k finančně nejnáročnějším položkám zatěžujícím rodinný rozpočet.
Přesto ani s relativně skromným rozpočtem 100.000 Kč, ekvivalentem zhruba tří průměrných hrubých měsíčních příjmů, si nemusíte zoufat. Na trhu je totiž dostatek spolehlivých, úsporných a prostorných modelů, které vám udělají dobrou službu, aniž byste za ně vydali miliony. Přinášíme hned několik z nich, ačkoliv výběr je podstatně širší. Zbytku se budeme věnovat třeba v dalším dílu.
Mladoboleslavská klasika patří k nečastějším ojetinám na českém trhu. Ostatně dlouhé roky bývala Škoda Fabia nejprodávanějším novým automobilem u nás, dokud ji nevystřídala větší octavia. Do 100 tisíc máte na výběr mezi prvními dvěma generacemi fabie, z nichž vybereme tu mladší z let 2007 až 2015.
Ačkoliv tenhle vůz nepatří mezi nejspolehlivější ojeté vozy na trhu, z hlediska výběru, dostupnosti servisu a cen náhradních dílů nemá téměř konkurenci. A pokud se zaměříte na relativně málo zastoupenou zážehovou čtrnáctistovku se šestnácti ventily s 63 kilowatty, dostanete spolehlivého parťáka. Upřednostněte vůz s kompletní historií a v dobrém stavu. Vyšší pořizovací cena se vám vrátí na nižších počátečních nákladech.
U japonských aut se vyhněte vznětovým motorům. Až na výjimky to obvykle bývaly servisní průšvihy. Diesel sice najdete i v druhé generaci malé Toyoty Yaris, v tomhle případě jde ovšem o docela povedenou jednotku 1.4 D-4D. Přesto bychom se jí vyhnuli. Na krátkých trasách, které jsou pro malá auta typické, totiž trpí. Naopak zážehová čtyřválcová třináctistovka VVT-i, případně mladší 1.33 Dual VVT-i s šestistupňovým manuálem si poradí se vším, i s dálnicí.
Pokud by váš rozpočet dovolil minulou generaci, určitě neváhejte nad hybridní variantou. Ta má jednak již ve standardu samočinnou převodovku e-CVT, jednak se pyšní velmi nízkou spotřebou ve městě a patří k nejspolehlivějším pohonům na trhu.
Do 100 tisíc korun seženete i o třídu větší focus, který se již od první generace vyprofiloval jako jeden z nejlépe jezdících kompaktů na trhu. Za tuhle částku máte k dispozici již druhou generace, dokonce i po faceliftu, který poznáte podle výrazně větších předních světlometů. Široká nabídka motorů možná lákala na začátku, u ojetého vozu je nejlepší vsadit na osvědčenou klasiku v podobě atmosférického čtyřválce 1.6 16V se 74 kilowatty. Naopak vznětovým agregátům se vyhněte obloukem. Obvykle mají hodně najeto a navíc nejsou etalonem spolehlivosti.
U exemplářů s vyšším kilometrovým proběhem si dejte pozor na korozi, u zachovalých kousků byste s tímhle problém mít neměli, přesto raději vůz důkladně zkontrolujte. Výhodou je dokonce pět karosářských verzí (tří- a pětidveřový hatchback, sedan, kupé-kabriolet a kombi), takže si vybere opravdu každý.
Jedno z nejlepších malých aut ve svém třetím vydání s označením X85 proti předchůdci výrazně vyrostlo a ztloustlo. To se však pozitivně odrazilo na vyšší pasivní bezpečnosti, na které si Renault dlouhodobě zakládá. Vizuálně atraktivnější je původní verze z let 2005 až 2009, kdy proběhl facelift, který exteriéru rozhodně na kráse nepřidal. Kvalit Renaultu Clio se ovšem nijak negativně nedotkl.
Poprvé v historii modelové řady se navíc vedle tří- a pětidveřového hatchbacku představilo také kombi Grandtour, které láká velkým zavazadelníkem o objemu 439 až 1277 litrů. Právě tahle varianta je naším tajným tipem. Z nabízených motorů je jednoznačně nejlepší volbou základní dvanáctistovka s 16 ventily . Naopak diesel 1.5 dCi nebrat, je v téhle generaci ještě dost náchylný na drahé opravy, druhému zase nedělaly. Přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe s nepřímým vstřikem má zase vyšší spotřebu a chutná mu olej.
U malých aut zůstaneme také u posledního tipu, který svou délkou necelých 3,7 metru ovšem spadá spíše ještě o třídu níž. Pokud však nehledáte nic velkého a velmi kompaktní rozměry vás naopak lákají, představuje Suzuki Swift vynikající volbu. Ačkoliv na trhu narazíte též na dynamicky laděnou variantu Sport s atmosférickou šestnáctistovkou s 92 kilowatty, s rozpočtem okolo 100 tisíc korun si budete moci vybírat primárně mezi exempláři se základním zážehovým čtyřválcem o objemu 1,3 litru.
Ten je však objektivně nejlepším motorem v nabídce Suzuki Swift s označením MZ. Jako jediný se nabízel také s pohonem všech kol či automatizovanou manuální převodovkou MTA. Ta má překvapivě lehčí převody než manuál, takže subjektivně s ní jede auto lépe. Ani verze s manuálem ale není žádný lenoch, zejména v porovnání s konkurencí.