V prvním díle našeho seriálu jsme si přiblížili základní bezpečnostní systémy, díky kterým je na silnici bezpečněji. V posledních letech se však setkáváme s dalšími pomocníky, které mají za úkol ochránit nás od nehody nebo její následky alespoň co nejvíce zmírnit. Nalezneme mezi nimi však i asistenty, díky kterým je řízení příjemnější.
Moderní auta jsou ve srovnání se svými o čtvrt století staršími předchůdci zhruba o 85 % bezpečnější, za což částečně může novější konstrukce s lepšími materiály a celkově tužší skelet, podstatná část přínosu ovšem padá právě na elektroniku, jež nám pomáhá ve stále hustším provozu. Ostatně hned první asistent je určen právě k tomu.
Adaptive Cruise Control neboli adaptivní tempomat je nadstavbou klasického tempomatu, který je schopen udržovat rychlost nastavenou řidičem. Adaptivní verze ovšem díky vpředu umístěnému radaru zvládá tempo aktivně regulovat v závislosti na provozu. Jestliže se tedy zezadu přiblížíte jinému automobilu, adaptivní tempomat rychlost upraví tak, abyste si udrželi odstup. I jeho velikost si totiž můžete v několika krocích určit.
Tenhle pomocník je ideální zejména na dálnicích. Omezení ovšem skýtá hustý kamionový provoz v pravém pruhu, reálně proto najde využití spíše na úsecích s volnějším provozem. Varianty, které umějí vůz zastavit a následně zase rozjet, jsou zase vynikající v zácpách (automobilky tuhle vychytávku označují separátně jako asistent pro jízdu v kolonách, spolupracuje totiž s hlídáním jízdy v pruzích). V tom případě se nemusíte tolik starat o provoz před vámi, stačí tedy pouze točit volantem. V tomhle režimu funguje skvěle a obvykle i spolehlivě.
Tuhle zkratku znají hlavně majitelé BMW, kde označuje parkovací senzory (Park Distance Control). Obvykle mají kulatý tvar a najdete je na zadním a předním nárazníku. Jedná se o ultrazvuková čidla s dosahem vyšších desítek metrů, které monitorují okolí vozu. V případě blížící se překážky vám dají vědět pomocí zvukového signálu.
Ve standardní či příplatkové výbavě je dnes najdete i u nejlevnějších aut. Spolu s klimatizací se jedná o „povinnou“ výbavu, díky níž si v běžném provozu ušetříte spoustu nervů a starostí. Ideální je, když jsou parkovací senzory kombinovány se zpětnou kamerou, případně s panoramatickým monitorovacím systémem, který vám dává přehled o dění okolo celého vozu (skvělé třeba při parkování k obrubníku).
Blind Spot Information System se v češtině etabloval jako hlídání mrtvého (či slepého) úhlu. U sériového vozu s ním poprvé přišlo Volvo v roce 2003, když jím vybavilo první generaci SUV XC90. Systém funguje de facto velmi podobně jako parkovací senzory. Většinou ultrazvuková čidla umístěná na karoserii monitorují tzv. mrtvý úhel, což je místo, které řidič nemá ze své pozice možnost vidět ani ve zpětném zrcátku.
Nejčastěji vás varuje před dalším automobilem v levém či pravém pruhu. Upozornění je většinou optické (světlo či podsvětlený piktogram ve vnějším zpětném zrcátku, v poslední době také ambientní osvětlení na dveřích), po kterém může následovat také akustický signál. Pokročilejší verze ve spojení s udržováním v jízdním pruhu (o tom si později také povíme) a elektromechanickým posilovačem řízení dokonce v případě hrozící srážky mohou ukončit jízdní manévr a navedou vás zpátky do vašeho pruhu.
I v tomhle případě se jedná o velmi užitečného a nepříliš všetečného pomocníka. Pokud budete hledat ojetinu, určitě se na tento systém zaměřte.
Hill Hold Control patří mezi asistenty s velkým množstvím různých zkratek. Jedná se o asistenta rozjezdu do kopce, který má smysl nejen u aut s manuálním řazením. Funguje automaticky, po zapnutí příslušného tlačítka, případně jej u některých aut aktivujete silným stlačením brzdového pedálu.
Princip je vcelku jednoduchý: brzdová soustava totiž ve stoupání drží vyšší tlak i zhruba dvě sekundy po uvolnění brzdového pedálu, díky čemuž máte dostatek času, abyste pravačkou stlačili plynový pedál. U aut s manuálním řazením je tenhle pomocník mnohem důležitější než u automatů, byť i ty si v kopci mohou při rozjezdu couvnout.
U automobilů s elektronicky ovládanou parkovací brzdou máte obvykle k dispozici tzv. auto hold, který ji po zapnutí aktivuje i na rovince, což je praktické třeba v kolonách, kdy v autě musíte vyřadit na P (v případě automatu) nebo na neutrál (manuální převodovka) a celou dobu držet brzdový pedál. Elektronická parkovací brzda se pak sama uvolní po stlačení plynového pedálu.
Jeden z výmyslů posledních let má podobu hlídání před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu. Tenhle asistent může pomoci při dlouhých cestách po dálnici nebo za horšího počasí, kdy je vozovky pokrytá sněhem, případně je špatně viditelná.
Systém je většinou založen na kameře umístěné u vnitřního zpětného zrcátka, která sleduje jízdní čáry. A pokud vyhodnotí, že se vychylujete ze svého jízdního pruhu, upozorní vás na to. Jestliže jedete v noci na dovolenou k moři, určitě si nechte tenhle bezpečnostní prvek aktivovaný.
Za běžného provozu ovšem jeho přínos není takový, aby vyvážil časté pípání a upozorňování řidiče na to, že se nedrží ve svém pruhu. Kvůli provozu to totiž není vždy možné.