Nejlepší ojetá kompaktní SUV do 300 000 Kč. Módní záležitost na každý den

Nákupní rádce
30. Jan 2024
829 zobrazení
Nejlepší ojetá kompaktní SUV do 300 000 Kč. Módní záležitost na každý den

Sportovně-užitková auta, která známe pod zkratkou SUV, postupně přebírají zákazníky tradičním automobilovým kategoriím. Velmi populární jsou zejména kompaktní modely s vyšší světlostí, které často nabízejí pohon všech kol. S ním už si můžete troufnout i na zasněžené hory nebo na rozblácenou polní cestu, byť samozřejmě s rozumem.

Námi zvolený rozpočet 300 tisíc korun je sice trochu na hraně, přesto i tak skýtá relativně dost možností. Stačí jenom pořádně vybírat a vyhýbat se podezřele lákavým nabídkám. Sázka na levnější vůz v horším technickém stavu se vám u třídy SUV obecně nemusí vyplatit. Ve srovnání s konvenčními automobily jsou totiž rozměrnější a těžší, což se projevuje větším namáháním například komponentů podvozku (u variant s pohonem 4x4 to platí dvojnásob). Náhradní díly obvykle stojí o něco více, proto si raději připlaťte za zachovalý exemplář. Ušetříte si spoustu starostí.

1. Volkswagen Tiguan

První generace jednoho z nejprodávanějších volkswagenů třetího tisíciletí už dávno spadla i pod hranici 200 000 Kč. Zážehové motory TSI jsou díky přeplňování dostatečně silné, v téhle generaci ovšem ještě skrývají rozličné technické problémy a nástrahy. Platí to zejména pro základní 1.4 TSI, výkonnější dvoulitr tolik choulostivý není. Ruku za ně do ohně ovšem dáme až u druhého vydání Volkswagenu Tiguan.

Soustřeďte se proto rovnou na některý z dieselů 2.0 TDI. Ani ten není zárukou bezproblémového provozu, přesto slibuje alespoň hutný zátah z nízkých otáček a příjemnou spotřebu. Větší jistotu máte u aut vyrobených od roku 2009, v případě nešizené údržby předchozích majitelů mohou slibovat lepší spolehlivost.

U vozů s nájezdem přes 100 tisíc kilometrů zkraťte servisní interval výměny motorového oleje maximálně na 15 000 km, případně každý rok. Kvalitní olej a jeho častá výměna jsou totiž obecně základem spokojeného užívání automobilu se spalovacím motorem.

2. Nissan Qashqai

Tenhle japonec je jedním z hlavních popularizátorů kategorie kompaktních SUV. Jeho minulá generace patřila mezi nejprodávanější auta v Evropě, slušný výběr je proto i v Česku. Do 300 tisíc korun se zatím vejde jen několik exemplářů.

Vzhledem k technice sdílené s aliančně spřízněným Renaultem se vyplatí být obezřetný u přeplňovaného zážehového čtyřválce 1.2 DIG-T. Jedná se totiž i známý agregát TCe, který ve variantě s přímým vstřikováním dokázal potrápit ty, kteří vůz trápili cestami na krátké vzdálenosti. Z výběru proto tento pohon rovnou vyškrtněte.

Zato diesel 1.5 dCi, opět s francouzským původem, v qashqaii druhé generace patří k tomu nejlepšímu. Je překvapivě kultivovaný, dostatečně silný a velmi úsporný. Špatná není ani zážehová šestnáctistovka s přeplňováním, kterou Francouzi použili v ostrém Renaultu Clio R.S.

3. Hyundai ix35

Intermezzo v modelové řadě Tucson, které jednu generaci přijalo název ix35, patří v Česku v rámci segmentu kompaktních SUV k častým ojetinám. Korejský původ odhaluje design s asijskými rysy, kterých se vůz nezbavil ani v interiéru. Jestliže vám ale specifická estetika nevadí, je Hyundai ix35 velmi dobrou alternativou k výše zmíněnému Volkswagenu Tiguan. Přinejmenším vyjde výhodněji.

Zčásti tenhle model vznikal také v České republice ve slezských Nošovicích. Mezi ojetinami obvykle narazíte na některý ze vznětových motorů, zážehových alternativ je málo, což v tomhle případě vůbec nevadí.

S ohledem na vyšší stavbu karoserie a větší odpory hnacího řetězce jsou diesely stejně nejvhodnější volbou. Sedmnáctistovka CRDi není vůbec špatná, pokud ale jezdíte často po dálnici a potřebujete dynamický projev, bude 2.0 CRDi lepší. Většina nabízených vozů má manuální převodovku, sem tam narazíte na automat. Pohon všech kol je vcelku častý.

4. Ford Kuga

Se zvoleným rozpočtem už máte na dosah i některé exempláře druhé generace amerického SUV s německými geny. V jejím případě dostanete moderní automobil s jízdními vlastnostmi, za které by se nemusela stydět ani některá kompaktní kombi. Zážehové motory EcoBoost slibovaly skvělou dynamiku a slušnou spotřebu, zejména šestnáctistovka ovšem téhle řadě pohonných jednotek neudělala dobré jméno. O deci menší a konstrukčně mladší 1.5 EcoBoost je rozhodně spolehlivější.

S ohledem na všeobecnou preferenci vznětových motorů ale stejně nakonec skončíte u vznětového čtyřválce 2.0 TDCI. V tomhle případě sáhněte raději po starší verzi od francouzského PSA (do 300 000 Kč asi stejně novější verzi od Fordu neseženete), u dvouspojkového automatu Powershift buďte ve střehu. U aut s vyšším nájezdem totiž vyžaduje dražší servis. Konkrétní kus si proto před koupí pořádně prověřte.

5. Mazda CX-5

Mnohými opěvované technologie Skyactiv v čele s atmosférickými zážehovými motory s nízkou spotřebou se poprvé představili právě v prvním vydání Mazdy CX-5. Stále atraktivní a neokoukané SUV sice nabízí i velmi úsporně diesely ze stejně rodiny jako pocházejí benziny, japonská automobilka s nimi ovšem měla docela problémy, raději bychom se proto agregátu 2.2 Skyactiv-D vyhnuli.

Benziny o objemu 2,0 a 2,5 litru sice postrádají přeplňování, tudíž je musíte k dynamice trochu „nutit“ správným a častým řazením, o to větší potěšení ovšem CX-5 nabídce nadšeným řidičům. Právě pro ně je tahle mazda ideální. Jízdně totiž spolu s Fordem Kuga patří na samotnou špičku segmentu. Tomu odpovídá také velmi přesný šestistupňový manuál s mechanickým chodem. Ale ani šestirychlostní automat z vlastního vývoje automobilky není vůbec špatný. Záleží na preferencích.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz