Samočinné převodovky jsou v Evropě fenoménem teprve v posledních letech. Ještě nedávno jsme se totiž automatům vyhýbali. A většinou oprávněně. Zejména v menších a levnějších modelech se často jednalo o archaické, pomalé a choulostivé skříně, které si u ojetiny často vyžádaly drahý servis. Navíc jejich škubavý projev dokázal kdekoho odradit.
Jenže těm dnům je pomalu konec a za absenci spojkového pedálu se už stydět nemusíte. Automatické převodovky jsou dnes součástí nabídky téměř každého nového automobilu na českém trhu, přičemž jejich podíl na celkových prodejích rok od roku rostou.
Jejich jednoznačným bonusem je mnohem vyšší uživatelský komfort, který oceníte nejen v ucpaných městech. Méně zkušení řidiči si zase pochvalují jednodušší obsluhu a menší nervy při získávání prvních zkušeností v běžném provozu, kde nemusejí řešit hladké rozjezdy ani pořadí jednotlivých převodových stupňů.
V následujícím přehledu si proto ukážeme výběr několika menších aut se samočinnou převodovkou, které skvěle poslouží nejen ve městech a nejbližším okolí.
Japonský hatchback obecně patří mezi nejlepší ojetiny na trhu. Je sice menší než třeba domácí Škoda Fabia, může se ovšem pochlubit spolehlivou technikou. A u oblíbeného hybridu to platí dvojnásob. Tahle varianta, standardně opatřená samočinnou skříní e-CVT, vás v případě správné údržby bude těšit dlouhé roky, aniž byste museli řešit nepříjemné problémy se vstřikováním či turbodmychadlem.
V bazarech patří hybridní toyoty k nejžádanějšímu zboží, dlouho se proto v inzerci neohřejí. Pokud tudíž narazíte na hezký exemplář, moc neotálejte. V případě yarisu máte k dispozici relativně kompaktní vůz s dostatečnou dynamikou, který v městském provozu a s lehkou nohou zvládne jezdit i za méně než čtyři litry. Navíc za doprovodu docela kultivovaného hybridu s automatem.
Také mladoboleslavská značka má v tomhle segmentu co nabídnout. Automaty se však u modelové řady Fabia začaly výrazněji prosazovat až v druhé generaci z let 2007 až 2015. Nejčastěji narazíte na dvouspojkovou převodovku DSG se suchými spojkami. Ta však po čase vyžaduje servis v řádu desítek tisíc korun, její stav si proto před koupí pořádně zkontrolujte. Ideálně u specialisty na samočinné převodovky.
DSG neřadí tak hladce a sametově jako skříně s měničem, jsou ovšem většinou rychlejší a efektivnější, což se pozitivně projevuje na spotřebě.
Pokud chcete mít jistotu, zaměřte se na minulou, třetí generaci Škody Fabia. V jejím případě najdete automat nejčastěji. Navíc už dostala spolehlivou generaci přeplňovaných zážehových motorů TSI.
U zástupce francouzské automobilové školy se podíváme rovnou na současné provedení. Atraktivně tvarovaný hatchback výhradně s dvěma páry dveří totiž nabízí dokonce osmistupňovou automatickou převodovku. Stojí za ní japonská společnost Aisin, která tuhle skříň dodává i dalším automobilkám.
V Peugeotu 208 s přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech (tomu občas dopřejte delší cestu a provětrejte mu pérka, jako každému benzinu s přímým vstřikem) plní roli velmi příjemného společníka, který sice nevyniká bleskovou změnou stupňů, zároveň vás ale v kolonách a při rozjezdech obecně netrápí škubáním, jaké je charakteristické zejména pro starší verze DSG koncernu Volkswagen.
Nevýhodou je vyšší cena, která ovšem odráží fakt, že se jedná o moderní vůz se všemi jeho přednostmi v čele s vysokou mírou aktivní a pasivní bezpečnosti.
Legendární zástupce evropské větve amerického Fordu loni 7. července oficiálně skončil. Od roku 1976 se celosvětově prodalo přes 22 milionů exemplářů tohoto vozu, který patřil mezi nejoblíbenější malá auta v Česku. Vděčí za to svému pohlednému exteriéru a jízdním vlastnostem, které ještě donedávna byly pro fordy s evropskými geny charakteristické.
U předposlední generace jste měli na výběr mezi archaickým čtyřstupňovým automatem a modernější dvouspojkou PowerShift, jejíž projev je podobný konkurenčnímu DSG od Volkswagenu. U posledního vydání pak už narazíte prakticky jen na dvouspojku. Tahle převodovka sice není dokonalá, přesto při správném používání a údržbě dokáže zpříjemnit život za volantem. Opět platí, že před koupí je důležitá pečlivá kontrola. Pokud vůz při jízdě nepřirozeně cuká, případně otálí s přeřazením, dejte od takového auta ruce pryč.
Vybírat primárně městský automobil se samočinnou a zapomenout na smart, to by byl hřích. Tenhle miniaturní vůz s dvěma sedadly a délkou 2,7 metru je do přecpaných měst jako dělaný. Velká část ojetých exemplářů má robotizovaný manuál, který rozhodně není nejsametovější ani nejrychlejší, na krátkých couračkách v nízkých rychlostech to přežijete. Zvlášť když můžete zaparkovat tam, kam se jinak vejdou pouze motocykly.
V tomhle případě obzvlášť platí důkladná kontrola funkčnosti pětistupňové převodovky se samočinně ovládanou spojkou. Zejména u aut s vyšším nájezdem hrozí riziko větších investic, proto se nebojte sáhnout hlouběji do kapsy a kupte si zachovalý kus.
Poslední generace Smartu Fortwo dorazila na základu sdíleném s Renaultem Twingo. Robotizovaný manuál proto vystřídala šestistupňová dvouspojka, u které platí to samé, co u konkurenčních skříní tohoto typu.