Jak postupovat při reklamaci ojetého vozu? U autobazaru i soukromé osoby

Nákupní rádce
19. Oct 2023
3436 zobrazení
Jak postupovat při reklamaci ojetého vozu? U autobazaru i soukromé osoby

Po dlouhém rozhodování, vybírání, procházení autobazarů a vyřizování administrativy máme konečně své auto. Jenže uběhne jen pár týdnů či měsíců a najednou – bum! Objeví se závada, o níž jsme neměli tušení. Toto je noční můra mnoha z nás, kteří si kupují nové ojeté vozidlo. Pokud se ocitnete v této nepříjemné situaci, nezoufejte. Je dobrá šance, že máte nárok na reklamaci. Jak tedy teď postupovat?

Vztahuje se záruka i na ojeté vozy?

Ve zkratce - Ano. I na ojetá auta se vztahuje záruční lhůta a při nespokojenosti jej máte právo reklamovat, ať už jste auto koupili od autobazaru nebo soukromníka. Platí i tehdy, když záruka není písemně uvedena v kupní smlouvě. 

Kdy mám tedy právo záruku uplatnit? 

Pokud se před uplynutím záruční doby objeví na vozidle skrytá vada, na kterou vás prodejce při koupi neupozornil – nespecifikoval do smlouvy či předávacího protokolu, nebo ji při koupi nebylo možné odhalit. Záruční doba se může lišit podle toho, zda jste auto koupili od firmy (autobazaru) či od soukromníka. Pro představu to ale obecně bývá 12 měsíců od podepsání kupní smlouvy

Zároveň lze uplatnit záruku tehdy, pokud byla kupujícímu předána chybná informace o vlastnostech auta – například zda bylo bourané. 

Naprosto klíčová je v všech případech řádně vyplněná a správně sepsaná smlouva.

Kdy naopak prodejce za vady neodpovídá?

Ještě než si vyhrnete rukávy, zkontrolujte si, že vaše závada nespadá do některé z následujících kategorií. V těchto případech totiž prodejce za vady neodpovídá a na reklamaci byste nárok neměli:

  • Na vadu jste při koupi auta dostali slevu, či vás na ni prodejce upozornil. V obou případech by však měly být vady jednoznačně specifikovány v předávacím protokolu či smlouvě.

  • Vada, která odpovídá míře používání nebo opotřebení auta. Například tlumič, u kterého výrobce uvádí životnost 180 000 km nemůže být reklamován, pokud mělo auto při koupi najeto zhruba 175 000 km a tlumič nikdy předtím nebyl vyměněn.

  • Poškození způsobené uživatelem. Pokud vada vznikla nesprávným používáním, údržbou nebo zanedbáním vozidla z vaší strany, prodejce není povinen vadu uznat.

  • Vady vzniklé vnějšími vlivy. Pokud bylo vozidlo poškozeno například povodní, požárem nebo jinými vnějšími událostmi, které nejsou technickou chybou vozidla samotného.

  • V kupní smlouvě je uvedeno že kupujete “Vrak”, “Soubor náhradních dílů” auto “Jak stojí a leží” či jiná podobná fráze, která vylučuje jakoukoliv další spekulaci o technickém stavu vozidla. V takovém případě jste se již při podepsání smlouvy zbavili práva na budoucí reklamaci. Ale pozor, naopak citace typu „kupující seznámil se stavem vozidla“ a „prodávající neodpovídá za jakékoliv vady“ jsou tvrzením bez právního významu a prodejci jimi chtějí jen zastrašit.  


Jak mám tedy teď postupovat?

V každém případě auto neopravujte! Vozidlo po dobu reklamace musí zůstat ve stejném stavu, v jakém se u něj projevila závada. Ano, bohužel to může znamenat, že auto nebudete moct několik týdnů až měsíců používat. 

a) Reklamace v autobazaru

Na jakékoliv zakoupené zboží (včetně aut) platí ze zákona záruční lhůta 24 měsíců. Nicméně pokud je věc použitá, může být ve smlouvě lhůta zkrácena na polovinu – tedy 12 měsíců. Troufáme si říct, že všechny bazary mají ve svých smlouvách o prodeji ojetin zkrácené lhůty. Kdo by chtěl být dobrovolně zodpovědný za prodané zboží déle než musí.

Pokud se vám tedy do 12 měsíců od koupi projevila na autě závada, o které jste nebyli nijak informování a nebyla způsobená opotřebením, pak se porucha považuje za skrytou vadu, která byla na autě již při podpisu smlouvy

1. Posudek v autoservisu

V první řadě si nechte od kvalifikovaného autoservisu sepsat posudek o závadě. Vysvětlete jim situaci, že se chystáte auto reklamovat, aby do posudku zmínili všechny relevantní okolnosti. Dobrý servis vám zároveň poradí, jak velkou máte šanci s reklamací. 

2. Kontaktujte prodejce

Prodejce písemně kontaktujte, ideálně e-mailem s veškerými informacemi. Kdy jste auto zakoupili, kdy se závada projevila, že jste o závadě nevěděli, posudek z autoservisu a že si přejete auto reklamovat. 

Poznámka: Každý autobazar může mít trochu jiný postup. Někde budou chtít auto nechat prohlédnout ještě svým technikem a až tehdy vám uznají (nebo neuznají) reklamaci. Někde jim zase bude stačit posudek z vašeho servisu a reklamační protokol sepíšete rovnou.

3. Prodejce uzná reklamaci (Reklamační protokol)

Pokud autobazar uzná reklamaci, trvejte na sepsání reklamačního protokolu a jednu kopii si schovejte. V reklamačním protokolu musí být uvedeno, na jakém způsobu nápravy se strany dohodly (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). S okamžikem uplatnění reklamace běží 30denní zákonná lhůta pro vyřízení reklamace. Teprve potom je možné nechat auto opravit.

4. Je v tuto chvíli možné odstoupit od kupní smlouvy?

Pokud byste rádi situaci řešili odstoupením od kupní smlouvy (vrácením peněz) máte na to nárok v případě, že vad je více či se vada vyskytla opakovaně. Případně pokud prodejce nedodrží 30denní lhůtu pro vyřízení reklamace. Pak máte taktéž právo žádat o odstoupení od kupní smlouvy.

5. Co když prodejce reklamaci neuzná?

Pokud vám autobazar neuzná reklamaci i po všech výše uvedených krocích, pak bohužel nezbývá nic jiného, než se obrátit na advokáta a na soud, kdy stav vozu bude posuzovat soudní znalec. Náklady na advokáta lze potom v rámci oprávněné reklamace také uplatnit.

Pokud taková situace nastane, uchovejte si kompletně všechny dokumenty a důkazy, které jste do této doby nasbírali. Předáte je pak svému advokátovi.

b) Reklamace u soukromého prodejce

Pokud jste auto koupili od soukromé osoby, záruční lhůta na skryté vady je automaticky 12 měsíců. Pokud se tedy do roka od podpisu smlouvy objeví vada, o které jste nebyli původním majitelem informováni ve smlouvě a zároveň jste nepodepsali, že kupujete “vrak”, “soubor náhradních dílů” či auto “jak stojí a leží”, pak i v tomto případě máte na reklamaci nárok.

Postup je podobný jako u reklamace autobazaru:

1. Posudek v autoservisu

Nechat si udělat posudek ve kvalifikovaném servisu se všemi relevantními informacemi  ideálně i informací, že se servis domnívá, že vada byla na voze již při koupi.

2. Kontaktování původního majitele

Vysvětlení situace s posudkem ze servisu pošlete původnímu majiteli vozu a ideálně i s návrhem řešení problému (např. odstoupení od smlouvy, financování opravy nebo finanční podílení). 

3. Domluvíte se na řešení

Vyjednávání se soukromou osobou je docela jiné, než s autobazarem. “Úředničina” jde často stranou a vy musíte přemýšlet logicky, jaké řešení dává smysl pro obě strany. Pokud totiž začnete výhružkami soudem, konverzace rychle skončí na mrtvém bodu. Myslete i na to, zda se jedná o závadu, která se může objevit i v blízké budoucnosti a zda by nebylo jednodušší od smlouvy rovnou odstoupit.

Komunikaci řešte ideálně písemně přes maily pro případ, kdybyste se nakonec museli obrátit na advokáta. Pokud se na něčem domluvíte po telefonu, nechte si to i tak potvrdit do emailu. Například: 

Dobrý den [Jméno původního majitele],

děkuji za dnešní telefonát ohledně [popis závady, např. "problému s brzdami na voze, který jsem od vás zakoupil"]. Oceňuji vaši ochotu najít společné řešení. Abychom měli oba jistotu a přehled o tom, co jsme si řekli a domluvili, rád bych naše dohody shrnul i písemně.

Poté můžete pokračovat v detailním popisu dohodnutého řešení a dalších podrobností. Je dobré být konkrétní a jasný, ale zároveň udržovat přátelský a vstřícný tón.

4. Nedomluvíte se na řešení

Pokud se s původním majitelem nedokážete shodnout na řešení situace, pak bohužel není jiná možnost, než se obrátit na právníka a soud. Mějte všechny dokumenty i písemné konverzace uchované a připravené na předání advokátovi. 

Tipy, jak tomuto celému můžeme předejít

Pokud jste narazili na tento článek, je pravděpodobné, že se už bohužel momentálně potýkáte s nepříjemným procesem reklamace auta. Nicméně i přesto pro vás máme na závěr článku několik rad, které vám v budoucnosti mohou zjednodušit řešení podobných situací nebo je dokonce úplně předejít.

  • Věnujte kupní smlouvě dostatek času, než ji podepíšete. Kupní smlouva je totiž v rozhodování sporů naprosto zásadní dokument. 
  • Mějte v kupní smlouvy co nejvíce informací o technickém stavu i historii vozu. Klidně i věci, které se vám v tu chvíli mohou zdát naprosto zbytečné. Rozsáhlá smlouva sice může zabrat nějaký ten čas navíc, ale zaručeně vám nijak neuškodí. 
  • Pokud kupujete auto od soukromé osoby, která si sama není jistá současným technickým stavem vozu, pozvěte si nebo se s prodejcem domluvte na posouzení odborníkem, jehož posudek napíšete do smlouvy.
  • Prověřte si historii vozidla pomocí VIN kódu. Zda auto neprošlo těžkou havárií či nebylo odcizeno.
  • V kupní smlouvě nemějte fáze typu “Jak stojí a leží” či že kupujete “vrak” nebo “soubor náhradních dílů”. 
Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz