Po dlouhém rozhodování, vybírání, procházení autobazarů a vyřizování administrativy máme konečně své auto. Jenže uběhne jen pár týdnů či měsíců a najednou – bum! Objeví se závada, o níž jsme neměli tušení. Toto je noční můra mnoha z nás, kteří si kupují nové ojeté vozidlo. Pokud se ocitnete v této nepříjemné situaci, nezoufejte. Je dobrá šance, že máte nárok na reklamaci. Jak tedy teď postupovat?
Ve zkratce - Ano. I na ojetá auta se vztahuje záruční lhůta a při nespokojenosti jej máte právo reklamovat, ať už jste auto koupili od autobazaru nebo soukromníka. Platí i tehdy, když záruka není písemně uvedena v kupní smlouvě.
Pokud se před uplynutím záruční doby objeví na vozidle skrytá vada, na kterou vás prodejce při koupi neupozornil – nespecifikoval do smlouvy či předávacího protokolu, nebo ji při koupi nebylo možné odhalit. Záruční doba se může lišit podle toho, zda jste auto koupili od firmy (autobazaru) či od soukromníka. Pro představu to ale obecně bývá 12 měsíců od podepsání kupní smlouvy.
Zároveň lze uplatnit záruku tehdy, pokud byla kupujícímu předána chybná informace o vlastnostech auta – například zda bylo bourané.
Naprosto klíčová je v všech případech řádně vyplněná a správně sepsaná smlouva.
Ještě než si vyhrnete rukávy, zkontrolujte si, že vaše závada nespadá do některé z následujících kategorií. V těchto případech totiž prodejce za vady neodpovídá a na reklamaci byste nárok neměli:
V každém případě auto neopravujte! Vozidlo po dobu reklamace musí zůstat ve stejném stavu, v jakém se u něj projevila závada. Ano, bohužel to může znamenat, že auto nebudete moct několik týdnů až měsíců používat.
Na jakékoliv zakoupené zboží (včetně aut) platí ze zákona záruční lhůta 24 měsíců. Nicméně pokud je věc použitá, může být ve smlouvě lhůta zkrácena na polovinu – tedy 12 měsíců. Troufáme si říct, že všechny bazary mají ve svých smlouvách o prodeji ojetin zkrácené lhůty. Kdo by chtěl být dobrovolně zodpovědný za prodané zboží déle než musí.
Pokud se vám tedy do 12 měsíců od koupi projevila na autě závada, o které jste nebyli nijak informování a nebyla způsobená opotřebením, pak se porucha považuje za skrytou vadu, která byla na autě již při podpisu smlouvy.
V první řadě si nechte od kvalifikovaného autoservisu sepsat posudek o závadě. Vysvětlete jim situaci, že se chystáte auto reklamovat, aby do posudku zmínili všechny relevantní okolnosti. Dobrý servis vám zároveň poradí, jak velkou máte šanci s reklamací.
Prodejce písemně kontaktujte, ideálně e-mailem s veškerými informacemi. Kdy jste auto zakoupili, kdy se závada projevila, že jste o závadě nevěděli, posudek z autoservisu a že si přejete auto reklamovat.
Poznámka: Každý autobazar může mít trochu jiný postup. Někde budou chtít auto nechat prohlédnout ještě svým technikem a až tehdy vám uznají (nebo neuznají) reklamaci. Někde jim zase bude stačit posudek z vašeho servisu a reklamační protokol sepíšete rovnou.
Pokud autobazar uzná reklamaci, trvejte na sepsání reklamačního protokolu a jednu kopii si schovejte. V reklamačním protokolu musí být uvedeno, na jakém způsobu nápravy se strany dohodly (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). S okamžikem uplatnění reklamace běží 30denní zákonná lhůta pro vyřízení reklamace. Teprve potom je možné nechat auto opravit.
Pokud byste rádi situaci řešili odstoupením od kupní smlouvy (vrácením peněz) máte na to nárok v případě, že vad je více či se vada vyskytla opakovaně. Případně pokud prodejce nedodrží 30denní lhůtu pro vyřízení reklamace. Pak máte taktéž právo žádat o odstoupení od kupní smlouvy.
Pokud taková situace nastane, uchovejte si kompletně všechny dokumenty a důkazy, které jste do této doby nasbírali. Předáte je pak svému advokátovi.
Pokud jste auto koupili od soukromé osoby, záruční lhůta na skryté vady je automaticky 12 měsíců. Pokud se tedy do roka od podpisu smlouvy objeví vada, o které jste nebyli původním majitelem informováni ve smlouvě a zároveň jste nepodepsali, že kupujete “vrak”, “soubor náhradních dílů” či auto “jak stojí a leží”, pak i v tomto případě máte na reklamaci nárok.
Postup je podobný jako u reklamace autobazaru:
Nechat si udělat posudek ve kvalifikovaném servisu se všemi relevantními informacemi ideálně i informací, že se servis domnívá, že vada byla na voze již při koupi.
Vysvětlení situace s posudkem ze servisu pošlete původnímu majiteli vozu a ideálně i s návrhem řešení problému (např. odstoupení od smlouvy, financování opravy nebo finanční podílení).
Vyjednávání se soukromou osobou je docela jiné, než s autobazarem. “Úředničina” jde často stranou a vy musíte přemýšlet logicky, jaké řešení dává smysl pro obě strany. Pokud totiž začnete výhružkami soudem, konverzace rychle skončí na mrtvém bodu. Myslete i na to, zda se jedná o závadu, která se může objevit i v blízké budoucnosti a zda by nebylo jednodušší od smlouvy rovnou odstoupit.
Komunikaci řešte ideálně písemně přes maily pro případ, kdybyste se nakonec museli obrátit na advokáta. Pokud se na něčem domluvíte po telefonu, nechte si to i tak potvrdit do emailu. Například:
Dobrý den [Jméno původního majitele],
děkuji za dnešní telefonát ohledně [popis závady, např. "problému s brzdami na voze, který jsem od vás zakoupil"]. Oceňuji vaši ochotu najít společné řešení. Abychom měli oba jistotu a přehled o tom, co jsme si řekli a domluvili, rád bych naše dohody shrnul i písemně.
Poté můžete pokračovat v detailním popisu dohodnutého řešení a dalších podrobností. Je dobré být konkrétní a jasný, ale zároveň udržovat přátelský a vstřícný tón.
Pokud se s původním majitelem nedokážete shodnout na řešení situace, pak bohužel není jiná možnost, než se obrátit na právníka a soud. Mějte všechny dokumenty i písemné konverzace uchované a připravené na předání advokátovi.
Pokud jste narazili na tento článek, je pravděpodobné, že se už bohužel momentálně potýkáte s nepříjemným procesem reklamace auta. Nicméně i přesto pro vás máme na závěr článku několik rad, které vám v budoucnosti mohou zjednodušit řešení podobných situací nebo je dokonce úplně předejít.