Cesta časem s ikonou českého automobilového průmyslu
Škoda Octavia, začínající svou historii v roce 1996, je automobil řadící se do nižší střední třídy. Nese stejné jméno jako předchozí model, který byl vyráběn v období mezi lety 1959 a 1971. Od své první generace nabízí verze liftbacku a kombi, s přídavkem kombi v roce 1999. První generace s designem od Luca Donckerwolkea sdílela platformu PQ34 s čtvrtou generací VW Golf, byť původně byla určena především pro něj. Druhá generace z roku 2004 přinesla větší rozměry, ale zachovala podobný design jako její předchůdce. Třetí generace, debutovala v roce 2012 jako model 5E, využila modulární platformu MQB, a byla navržena Jozefem Kabaňem. V roce 2017 prošla kontroverzní aktualizací v podobě rozdělených předních světlometů. Kromě sportovní verze RS nabízí také luxusní provedení Laurin & Klement a terénněji laděnou verzi Scout. Výběr motorů zahrnuje benzinové TSI, turbodiesely TDI a CNG variantu TGI. Výrobní závody jsou umístěny v Mladé Boleslavi, ruském Nižním Novgorodu, indickém Aurangabadu a čínském Ningbo. Čtvrtá generace debutovala v listopadu 2019, využívá modernizovanou MQB platformu s lepší elektrifikací. To umožnilo Octavii IV stát se první generací nabízející mild-hybridní a plug-in hybridní varianty. Interiér prošel zásadní přepracováním a výrazně sází na digitalizaci, s dotykovými plochami nahrazujícími tradiční tlačítka. Design byl dále rozvíjen Jozefem Kabaňem a dokončen jeho nástupcem Oliverem Stefanim. Octavia zůstává klíčovým modelem pro značku Škoda, spojovaným s hodnotami spolehlivosti, praktičnosti a dostupnosti, které značka reprezentuje. Každá z čtyř generací Octavie představila inovace, které jí zajistily velkou popularitu.