Prověření historie vozu zdarma? Víme jak na to!

Ač může být název stránek lehce zavádějící, kontrolatachometru.cz jsou stránky Ministerstvo dopravy, které umožňují na základě VIN vozidla komukoliv bezplatně prohlížet protokoly ze všech návštěv stanic technické kontroly. Jak zacházet s údaji z tohoto nástroje si přečtěte v následujícím textu.

Nákupní rádce
11. Sep 2023
11251 zobrazení
Prověření historie vozu zdarma? Víme jak na to!

Doba čtení: 5 minut

Aktuální legislativa

Začněme nejdříve zopakováním aktuálně platné legislativy. Každé vozidlo registrované v ČR musí podstupovat periodickou kontrolu na stanici technické kontroly (STK). Tato kontrola se v případě osobních vozidel do 3,5 tuny provádí 4 roky po uvedení do provozu, poté každé dva roky. Pokud je vozidlo dovezeno ze zahraničí a nemá v době přihlášení platnou technickou kontrolu v zemi, ze které je dovezeno, je nutné provést technickou kontrolu (TK) před registrací, jinak ho nelze legálně provozovat na českých silnicích. Samotné technické kontrole předchází měření emisí, které musí být v zákonných limitech na kouřivost a další parametry, jinak není vozidlo připuštěno ke kontrole provozní způsobilosti na lince STK.

O každém provedeném měření emisí, technické kontrole a evidenční prohlídce je vystaven papírový protokol, který dostanete na STK do ruky buď vy nebo kdokoliv, kdo s vozem pojede na STK místo Vás. Teprve relativně nedávno však byly všechny protokoly zdigitalizovány a kompletně zveřejněny na kontrolatachometru.cz. Po vložení 17 místného VIN kódu a opsání znaků z antispamové kontroly můžete prohlížet kompletní záznamy, které Ministerstvo dopravy o daném vozidle vede. 

>> PROVĚŘENÍ HISTORIE VOZU NA STRÁKÁCH MINISTERSTVA DOPRAVY <<

Co lze vyčíst z dat na webu kontrolatachometru.cz?

Kompletní historii návštěv vozidla na STK v ČR

Lze zkontrolovat kilometrový průběh v čase. Odhaduje se, že osobní auto v ČR průměrně najede 10 000 - 15 000 km za rok, mezi kontrolami tedy lze očekávat nájezd 20 000 - 30 0000 km, často ale je k vidění, že je vozidlo v prvních 6-8 letech provozu používáno mnohem víc než v dalších letech. Velký kilometrový nájezd za krátkou dobu může znamenat dálniční provoz, naopak nižší jednotky tisíců kilometrů za rok naznačuje městský provoz, krátké dojíždění nebo takzvanou víkendovou "leštěnku". Vždy ale berte v potaz povahu vozidla, protože některé vozy jednoduše nejsou stavěné na velké nájezdy - typicky malé městské vozy.

TIP: Zkuste na kontrolatachometru.cz zadat VIN TMBJX41U688829077. Takto totiž vypadá vozidlo, které bylo poprvé prodáno a poté provozováno v ČR, má tedy kompletní historii k dispozici.

Kde se vozidlo pohybovalo

Vozidla při změně majitele již delší dobu nemusí měnit RZ, nelze tedy dle registrační značky odhadnout region, kde se provozovalo, protože majitelé nejezdí na STK daleko. V evidenčním čísle protokolu po označení "CZ" následuje čtyřčíslí, díky kterému lze dohledat kde byla kontrola provedena (včetně neúspěšných kontrol). Seznam STK a jejich evidenčních čísel je k dispozici na stránkách Ministerstva dopravy.

Kolik majitelů v ČR vozidlo mělo?

Počet uvedených evidenčních kontrol napovídá počet změn majitele - s jistotou ale počet majitelů určí pouze pohled do velkého technického průkazu. Evidenční kontroly mohou být v záznamech i 2 a více za sebou, protože mezi pravidelnými technickými kontrolami buď vypršela platnost evidenční kontroly a vozidlo stojí na prodejní ploše více jak půl roku, nebo se změnil majitel. Časté změny majitelů můžou značit skrytou vadu vozu, se kterou si majitelé neví rady a/nebo je drahá na opravu. 

Kdy přesně bylo do ČR dovezeno?

Prodejci se často příliš neunavují s přidáním informace o datu či roku dovozu vozidla do ČR. Pokud je v inzerátu uvedený VIN, tuto informaci Vám kontrolatachometru.cz poskytne. Pokud u inzerátu VIN uvedený není, vždy si od prodejce VIN vyžádejte. Samotné datum dovozu vám nic moc neřekne, když si ale porovnáte nájezd před registrací v ČR a s nájezdem v ČR a je k dispozici vyplněná servisní knížka ze země původu, máte lepší představu o tom, jaké servisní úkony měly být provedeny za dobu provozování v ČR a lze se ptát na tuto historii. 

Jaký kód motoru má vozidlo?

V inzerátech prodejci uvedou například “Škoda Octavia 2.0 TDi” ale opomenou kódové označení motoru, které přesně označuje, o jaký motor se jedná, na základě čehož lze například hledat, na jaké závady daný motor může trpět. Závady lze zjistit buď procházením fór dalších majitelů daného vozu a motoru, vyhledáváním na internetu nebo můžete dát na odborníky z redakce Světa motorů a zakoupíte si vydání, ve kterém se hledaný model objevil v rubrice Bazar.

Jaké závady byly zjištěny při technické kontrole?

Do protokolu se uvádí tyto 3 typy závad: 

(kod A) - lehká závada, která nemá vliv na provoz vozidla, ale napoví co u vozidla očekávat.

(B) - vážná závada, která má vliv na bezpečnost vás a ostatních na silnici. Výsledkem zápisu B-závady je že můžete vozidlo dočasně legálně provozovat, musíte ale zajistit opravu zjištěné závady a přistavit vozidlo na kontrolu této opravy do 30 dní. 

(C) - nebezpečná závada. Se závadou kódu C Vás lidově “vyhodí” z STK s tím, že vozidlo je nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích, musíte ho na vlastní náklady z STK odtáhnout, opravit a znovu přistavit zbavené této nebezpečné závady

Seznam kontrol a závad je k dispozici zde.

Jaké údaje Vám kontrolatachometru.cz nepodá?

  • způsob užití - pokud byl vůz provozován jako taxislužba, tuto informaci z nástroje nevyčtete
  • pojistné události - informacemi o pojistných udalolostí disponují specializované služby jako je náš partner Cebia, které za úplatu poskytnou report, ve kterém se případné pojistné události dovíte
  • servisní, svolávací a inzertní historii

Na co si v inzerci dát pozor?

  • "Nové v ČR" - pokud má prodejce takový popis u vozidla, jedná se o dovezené vozidlo, které nebude mít historii návštěv STK širší než evidenční kontrolu či dovozovou technickou kontrolu, pokud vozidlo nemělo platnou technickou kontrolu země (platí pro EU a Švýcarsko), z které bylo dovezeno. Připomínáme, že podvody se stočením odometru se odehrávají ještě před první návštěvou STK po dovezení do ČR.
  • "Doklady na přihlášení" - Dovozová technická kontrola bez záznamu o lehké závadě u víc jak 15 letých vozů (či s nájezdem nad 200 tisíc kilometrů). Standardní praktika dovozců je mít svého technika na STK, který u lehkých závad přimhuřuje oko a nezapisuje je do protokolu. Vozidlo potom působí jako bezvadné, ale vůbec takové nemusí být a stojí za to být obezřetný a důkladně vozidlo při prohlídce prohlédnout včetně kontroly na zvedáku.

Shrnutí

Nástroj kontrolatachometru.cz lze využít jako úplně první bezplatný krok při prověření historie vyhlédnutého vozidla ještě před fyzickou prohlídkou. Díky předcházejícímu textu máte lepší představu, jaké informace čekat a jak k nim přistupovat. Pro detailnější prověření historie slouží jiné služby, které nabízí detailní reporty, ale jsou placené. 

BONUS: Věděli jste, že tachometr měří aktuální rychlost a odometr počet najetých kilometrů? Název stránek kontrolatachometru.cz je tedy fakticky nesprávný, ale pojem tachometr pro počítadlo najetých kilometrů je tak zažitý, že ho uvádí Ministerstvo dopravy nebo největší inzertní servery. Znalost pojmu odometr je tedy dobrý do hospody nebo pro ostatní petrolheady.

-jk-

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz