Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Fabia (1. díl)

Nákupní rádce
4. Apr 2024
2511 zobrazení
Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Fabia (1. díl)

S 10.775 exempláři byla Škoda Fabia loni druhým nejčastěji registrovaným novým automobilem v Česku. Takový objem aut se nejpozději za čtyři roky dostane na sekundární trh mezi ojetiny. Pozitivem pro zákazníka je velmi široký výběr, kdy si za podobné peníze může vybrat i preferovanou barevnou kombinaci, výbavu, nemluvě o motoru či nájezdu.

Jenže jednoduché řešení ovšem nemusí být tím nejlepším. Vedle fabie totiž máte na výběr širokou škálu alternativ. Třída malých aut je v Evropě totiž tradičně jedním z nejsilnějších. Vypustit z výběru některého ze soupeřů by byl proto téměř hřích. Celá kategorie je totiž doslova nabitá kvalitními vozy, které dokážou fungovat i jako jediné auto v rodině. Proto si v abecedním pořadí představíme prakticky celé osazenstvo segmentu B, které si rozdělíme hned do tří dílů.

Citroën C3

Francouzská automobilka v rámci dnes již bývalého koncernu PSA (ten je dnes součástí většího celku Stellantis) převzala roli výrobce levnějších a jednodušších aut. Nejedná se však o přímou konkurenci rumunské Dacie spadající pod konkurenční skupinu Renault.

Model C3 proto v posledních letech zamířil do nižších pater mainstreamu, aniž by však ztratil charisma, tolik typické pro citroëny. My se zaměříme primárně na velmi elegantní druhé vydání a nepřehlédnutelnou třetí generaci, kterou co nevidět vystřídá nástupce, jenž nabídne i čistě elektrickou verzi. První C3 už je více než dvacetileté auto, v jeho případě dejte především na co nejlepší stav. Ostatní parametry už tolik důležité nejsou.

U dvojky se zaměřte především na zážehovou čtrnáctistovku s osmi ventily, která má 55 kilowattů. Modernější motory VTi s objemy 1,4 a 1,6 litru a šestnáctiventilovou technikou jsou choulostivé a trpí na vytahané řetězové rozvody. Když už diesel, tak menší 1.4 HDi, větší šestnáctistovka neměla úplně dobře vyřešenou olejovou vanu, v níž i po vypuštění staré náplně zůstávaly nečistoty.

U stále vyráběné třetí generace se již setkáte s přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech. I ten trpí na rozvody, tentokrát ovšem v podobě ozubeného řemene. Také mu úplně dobře nedělají krátké trasy, což je ale problém většiny benzinů s přímým vstřikováním. Jednou za čas tudíž potřebuje pořádně provětrat (třeba rychlejší jízdou po dálnici) a nebát se dvanáctistovku vyhnat do vyšších otáček.

Aktuální nabídka vozů Citroën C3 2. a 3. generace>>

Dacia Sandero

Aktuální model byl loni druhým nejprodávanějším osobním autem v Evropě, lepší byla pouze Tesla Model Y. I v tomhle případě zapomeneme na první generaci, která je už technicky a morálně zastaralá. Díky úspěšnému rozjezdu Dacie se novějším modelům podařilo vydolovat modernější techniku.

U druhého sandera se však i tak podařilo zachovat balanc mezi cenou a kvalitou, vůz navíc velmi těžil z prověřené techniky mateřského Renaultu. To v případě pohonných jednotek znamená především atmosférickou zážehovou dvanáctistovku, kterou můžete mít i na LPG. Úspora na palivu se ovšem příliš nevyplatí. LPG totiž vyžaduje pravidelné kontroly, navíc je v nižších otáčkách (zejména při rozjezdech) dost „mrtvá“. Standardní provedení na benzin je rozhodně živější, přesto bychom dali přednost následujícímu agregátu.

Přeplňovaný tříválec 0.9 TCe s nepřímým vstřikem sice už v době premiéry v roce 2012 nebyl žádným výkřikem techniky, to mu však pomohlo k téměř bezproblémovému provozu, kterému na rozdíl od konkurentů s přímým vstřikováním nevadí ani častější kratší poskoky po městě.

A vůbec špatný není ani diesel o objemu 1,5 litru, který zprvu trápila spousta problémů. Díky usilovné práci se ovšem proměnil v jeden z nejpovedenějších motorů ve své kategorii. Pokud tedy narazíte na zachovalý kus, rozmlouvat vám ho nebudeme, byť i tak se s ním pojí vyšší servisní náklady.

Dacia Sandero III s výhradně litrovými tříválci navazuje na předchůdce. Motory jsou sice novější a zatím nedostatečně prověřené časem, zároveň ale nevykazují žádné fatální závady. Až na výjimky v podobě například přímovstřikového čtyřválce 1.2 TCe totiž pohonné agregáty u Renault v posledních letech umějí.

Aktuální nabídka vozů Dacia Sandero 2. a 3. generace>>

Ford Fiesta

Ikonický malý ford, jehož putování loni po dlouhých 37 letech skončilo. Americká automobilka se totiž rozhodla, že dosavadní, již sedmá generace nedostane nástupce. Jízdně nesmírně zajímavý vůz (hlavně v posledních dvou vydáních) si za celou svou historii připsal okolo 22 milionů prodaných aut, hojně je tudíž zastoupen i mezi ojetinami.

Pomineme-li špičkovou sportovní verzi ST, jsou u posledních dvou generací, které v případě ojetiny připadají v úvahu, jistotou atmosférické čtyřválce. U šestého vydání fiesty z roku 2008 nejčastěji narazíte na 1,25litrový motor Duratec, který doplňuje o něco objemnější čtrnáctistovka. Ideální se jeví právě větší agregát s výkonem 71 kilowattů, který poskytuje dostatek dynamiky i ve stále rychlejším provozu.

U poslední generace se už setkáte hlavně s přeplňovaným tříválcem 1.0 EcoBoost, jehož starší vydání nepatřilo mezi etalony spolehlivosti (ostatně stejně jako větší 1.6 EcoBoost). Nový motor je už ovšem trvanlivější a tolik nezlobí. Jeho temperamentní projev se k řidičsky nadšenému Fordu Fiesta hodí. Špatný není atmosférický tříválec 1.1 Duratec Ti-VCT, takovou dynamiku ovšem logicky nenabídne.

Aktuální nabídka vozů Fordu Fiesta 6. a 7. generace>>

Honda Jazz

Málo vídaný, o to ale zajímavější japonský hatchback. Už jeho druhá generace (od roku 2007) nabídla možnost hybridního pohonu, kterého se bát nemusíte. Za zmínku stojí minulé provedení, které se v Česku prodávalo přece jen více, ačkoliv mezi ojetinami na Hondu Jazz i tak narazíte málokdy. Čekání a pečlivé pátrání se určitě vyplatí.

Minulé provedení (2015-2020) nabídlo povedenou atmosférickou patnáctistovku s 96 kilowatty, která dokáže držet tempo i se silnějšími a většími auty. Zato třináctistovka se 75 kW je určena spíše do městského a příměstského provozu. Každopádně platí, že tenhle model je nesmírně spolehlivý a vydrží „navěky“. Už jen proto bychom mu prominuli možná o trochu vyšší ceny. Totéž platí také pro současné vydání, jež do Evropy přijelo výhradně s efektivním hybridním pohonem s nízkou reálnou spotřebou.

Jestliže toužíte po bezproblémovém malém autě do města a okolí, u kterého vás netrápí trochu komplikovanější servis a dražší náhradní díly, je Honda Jazz tajným tipem.

Aktuální nabídka vozů Honda Jazz>>

Hyundai i20

 Díky fabrice ve slezských Nošovicích má Hyundai v Česku mezi ostatními automobilkami doslova výsadní postavení. Také proto tuzemské zastoupení zejména v minulosti dost urputně zápasilo s mladoboleslavskou automobilkou. A také proto si Hyundai může v Česku dovolit nasadit zajímavější ceny než ostatní.

Malý hatchback i20 (který však pochází z Turecka) díky tomu v nedávných dobách platil za jednoho z hlavních vyzyvatelů Škody Fabia. Proti ní se i20 druhé generace (2014-2020) může pochlubit prostornějším interiérem s důrazem na pasažéry vzadu, velikost kufru je s fabií v podstatě totožná. Auto je sice stále naladěno dosti tvrdě, pryč jsou ale tupé rány a uskakování zadní nápravy jako u prvního vydání. Na tom má zásluhu také lepší umístění zadních tlumičů, které vedou přesně ke kolu a negenerují žádné suvné síly ani ohybové momenty.

Na rozdíl od škodovky si Hyundai i20 kupují hlavně soukromí zákazníky, kteří se o svá auta obvykle starají lépe než firmy. A také toho tolik nenajezdí. U prvních dvou generací jsou sázkou na jistotu atmosférické zážehové motory. Druhé vydání přidalo přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 T-GDI, který nabídne slušnou dynamiku, spotřebu má ovšem spíše vyšší, proto bychom se drželi klasiky bez turbodmychadla. Na cesty po městě a okreskách je dostatečná.

V nabídce natrefíte i na diesely, ty jsou však zbytečně komplikované a jejich výhody u takhle malého auta nevyužijete. Navíc zřejmě budou pocházet z firemních flotil, soukromník si naftový agregát objednával jen zcela výjimečně.

Aktuální nabídka vozů Hyundai i20>>

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz