Podzim je teprve na samotném začátku, už od 1. listopadu ovšem platí povinnost mít zimní obutí v následujících případech:
V posledních letech sice platí, že i v listopadu stoupají teploty vysoko nad 10 stupňů, tedy do pater, v nichž zimní směs pneumatik nemusí fungovat úplně ideálně (u zimních gum se mluví o teplotách pod 7 stupňů Celsia), lepší je ovšem být připraven. Navíc známe českou mentalitu, která ráda nechává věci na poslední chvíli. Na objednání nových zimních pneumatik, respektive přezutí už vám proto zbývá zhruba měsíc.
Kvůli měnícímu se klimatu nás v nejbližších letech čekají stále extrémnější výkyvy počasí, což znamená, že i zimní měsíce mohou být sem tam náročnější na sněhovou pokrývku. Pokud ovšem nežijete na horách nebo ve výše položených oblastech, budete se v zimě potýkat spíše se sněhovou břečkou či vyšší vrstvou vodu na silnici. Proto při výběru nezapomeňte zohlednit chování pneumatik na vlhku.
Zimní vzorek lehce šípovitého tvaru je totiž většinou nastaven na co nejlepší záběr na kluzkém povrchu. K efektivnímu odvodu vody přitom ideálně potřebujete rovné drážky po obvodu styčné plochy pryže.
A jak vybrat ten ideální typ zimní pneumatiky?
Kritérií je několik, žádné ovšem není stoprocentní, byť nezávislé testy jednotlivých organizací (třeba německého autoklubu ADAC či časopisu Auto Bild). V jejich případě úplně nekoukejte na celkové hodnocení, ale berte v potaz spíše výsledky z jednotlivých kategorií, ať si vyberete to nejlepší obutí pro vaše potřeby. Ne každý z nás potřebuje nejlepší chování na sněhu či ledu.
Pokud máte ověřeného výrobce a řadu, asi není důvod měnit za něco jiného. Počítejte ovšem s tím, že po čase může výroba vašeho oblíbeného typu skončit. A nástupce kvůli jiným požadavkům trhu nemusí mít takové vlastnosti, jaké od zimní pneumatiky požadujete.
Navíc platí, že kvality obutí se mohou lišit v závislosti na rozměru. Že jedny pneumatiky v rozměru 225/45 R17 v testech vyšly vítězně, neznamená, že podobně dopadnou i o palec menší gumy 215/50. V potaz také berte druh auta. Pokud svoji Škodu Octavia vyměníte za SUV, měli byste brát v úvahu jiné jízdní vlastnosti vozu s vyšší světlostí.
V minulém článku jsme si říkali, že podle kódu DOT poznáte stáří pneumatiky. Více než pětileté gumy byste už používat neměli. U zimního obutí se za minimální hloubku dezénu považují 4 milimetry, když přidáte jeden milimetr navíc, určitě ničemu neuškodíte.
Po každé zimě stav pneumatik pečlivě zkontrolujte. Rozmlácené české silnice totiž dávají obutí pořádně zabrat.
Abyste životnost pneumatik prodloužili na zmíněných ideálních pět let, zauvažujte nad koupí druhé sady disků. Každé přezouvání totiž může gumu i ráfek poškodit.