Služební vůz je v Česku nesmírně oblíbený zaměstnanecký bonus, na který dosáhne spousta z nás. V rámci jednotlivých firem ovšem platí určitá politika. Nižší management má logicky nárok na levnější auto než střední a vyšší management.
V Česku si i lidé na vyšších pozicích v rámci nastaveného budgetu rádi sáhnou třeba na škodovku, ovšem s výkonnějším motorem a lepší výbavou. Za stejné peníze by přitom mohli mít „urozenější“ značky z Německa. Rozhodujícím prvkem často bývá také vnitřní prostor, což je oblast, v níž excelují spíše dostupnější vozy s motory napříč, které nejsou tak náročné na prostor.
Prémiové alternativy velikosti Škody Superb jsme si už představili v předchozím článku, proto se tentokrát zaměříme na cenově srovnatelné, avšak menší modely. Tentokrát ovšem zcela nové, žádné ojetiny.
Teprve nedávno představená novinka přišla s novým jménem. Audi totiž před několika lety přišlo s taktikou, že sudá čísla přenechá elektromobilům, lichá zbytku. Modelová řada A4 si proto polepšila o jedno číslo, které ještě nedávno nosily sportovněji laděné deriváty s karoseriemi kupé, kabriolet a liftback. A právě posledně jmenovaná varianta přežila dosud a vystřídala klasický sedan. Alternativou je pohledné kombi s tradičním přídomkem Avant.
V současné době je v nabídce pouze jeden diesel v podobě čtyřválce 2.0 TDI se 150 kilowatty, který u předchůdce patřil k nejprodávanějším. A právě po tomhle motoru budete velmi pravděpodobně toužit i vy. Má totiž dostatek síly, je úsporný a dostatečně kultivovaný, na delší cestování naprosto ideální.
Alternativou je dvoulitrový čtyřválec TFSI se 110, či 150 kilowatty, přičemž silnější varianta je dostupná s pohonem předních, nebo všech kol (stejně jako v případě výše zmíněného 2.0 TDI). Pravděpodobně nad stanovený rozpočet se bude pohybovat aktuálně jediný šestiválec v nabídce. Agregát 3.0 TFSI s 270 kW a 550 Nm je totiž pevně spojen s modelem S6.
Nejstarší z německé trojice středně velkých modelů se představil na podzim roku 2018, pomalu už tedy vyhlíží nástupce. Navzdory vyššímu věku se stále jedná o jedno z nejlepších aut na trhu. Drží se totiž osvědčené koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol (byť Češi většinově sáhnou po čtyřkolce xDrive). Nabídka řadových šestiválců je ve srovnání s předchůdci trochu osekaná. Benzin s tímto počtem pořídíte už jen jako M340i, případně jako ostré M3, které se poprvé v historii nabízí také jako kombi Touring.
U dieselů máte větší výběr. Vedle sportovně laděného M340d totiž máte k dispozici též běžné 330d, které je skvělým parťákem na každodenní dlouhé cesty napříč Evropou. Vedle toho můžete zvolit také čtyřválcové diesely a benziny, případně dvě výkonové varianty plug-in hybridu. Ten je ideální pro ty, kteří tráví spoustu času ve městech. Stejně jako u Audi A5 se musíte smířit s těsnějším interiérem a spíše průměrnou kapacitou zavazadelníku (mainstremové alternativy s motory napříč jsou zkrátka vzdušnější).
BMW řady 3 vedle velmi povedených motorů a klasické koncepce těží také ze skvěle naladěného osmistupňového automatu od ZF, který je nejlepší samočinnou převodovkou na trhu.
Generace W206 se představila v únoru 2021. Jedním z jejích poznávacích znaků je absence větších motorů. Po několika vydáních se totiž třída C zbavila šesti- a osmiválců. Dokonce i vrcholné AMG C 63 si musí vystačit s dvoulitrovým agregátem se čtyřmi válci, kterému ovšem pomáhá elektromotor a akumulátor. Právě kvůli němu je ovšem nejvýkonnější Mercedes-Benz C v historii zároveň tím suverénně nejtěžším, což se negativně odráží na jízdním projevu a dynamice.
Ostré verze se ovšem ve firemních flotilách obvykle neobjevují. Spíše zde narazíte na verzi 220 d s dvoulitrovým dieselem o výkonu 145 kilowattů, který je takovým zlatým středem, s kterým chybu neuděláte. Mercedes-Benz prakticky jako jediná významná automobilka nabízí také unikátní vznětový plug-in hybrid, který by měl být ještě úspornější než jeho zážehová variace (ta je ostatně také dostupná).
Třída C zatím jako jediná z trojice nabízí „terénní“ derivát All-Terrain s vyšší světlostí a jinak naladěným podvozkem, který je ještě komfortnější než u běžných verzí.
A co ostatní prémiové značky? U nich bohužel nepochodíme. Lexus IS se v Evropě nenabízí, Jaguar XE skončil (stejně jako celá produkce Jaguaru, nové modely přijedou až v roce 2026), zbývá nám tedy Alfa Romeo Giulia, která ovšem balancuje na hraně prémie a mainstreamu a navíc jí chybí velmi oblíbená verze kombi, ve firemních flotilách na ni proto narazíte jen zřídka.