Pneumatiky jsou spotřební věc, kterou za celou životnost auta měníme klidně desetkrát. A spousta z nás na nich šetří. Přitom běhoun pneumatiky je to jediné, co automobil drží v kontaktu s povrchem vozovky. Už jen kvůli tomu se vyplatí do gum investovat. Úspora několik tisíc korun se při životnosti obutí, jež se pohybuje v řádu desítek tisíc kilometrů, úplně ztratí.
U výkonných či řidičsky zaměřených aut je správné obutí ještě významnější. Vedle lepší ovladatelnosti dostanete také kratší brzdnou dráhu. Nižší spotřeba či hlučnost jsou zde naprosto podřadné. Vybrat tu správnou sportovní pneumatiku ovšem není úplně jednoduché.
U zadokolky s výkonem hodně přes 400 koní je přilnavost naprosto zásadní, zejména když má přeplňovaný motor, který sílu na kola posílá už v relativně nízkých otáčkách. V takovém případě stačí jemné sešlápnutí plynového pedálu a zadní pneumatiky se mohou utrhnout do smyku. U takového auta proto potřebujete gumy s vynikající přilnavostí.
Na okruhové jezdění se obecně hodí tzv. slicky, což jsou pneumatiky se zcela hladkým běhounem se špičkovou trakcí, které byste neměli používat na běžných silnicích. Kvůli absenci drážek nejsou vhodné na mokro, protože špatně odvádějí vodu. Samozřejmě seženete i typy do deště, přesto ani tak byste s nimi měli jezdit pouze po uzavřených silnicích.
Semislicky jsou na běžné silnice vhodnější, ovšem berte v potaz, že se stále jedná o úzce zaměřené obutí, které může excelovat při sportovní jízdě, avšak v dalších oblastech mohou být podprůměrné. Na mokru vás mohou pěkně vyšplouchnout, aniž byste dostatečně dopředu cítili varovné signály.
Jako ideální kompromis na dynamičtější jízdu po okreskách se jeví klasické sportovní pneumatiky od renomovaných výrobců typu Continentalu, Michelinu či Pirelli.
Často to chce vyzkoušet více značek a typů, abyste poznali, co vám a vašemu autu sedí nejlépe. U lehkých aut s nižším výkonem a atmosférickým motorem můžete klidně sáhnout třeba po značce Federal, která umí skvělé gumy za velmi slušné peníze. U aut typu Subaru BRZ, Toyoty GT86/GR86 či Mazdy MX-5 klidně vsaďte na užší pneumatiky s nižší přilnavostí. Díky nim se sklouznete i v nižších rychlostech.
Když už vám v garáži parkuje sportovní vůz, měli byste se zaměřit nejen na pneumatiky, ale i ráfky. U nových aut to velmi pravděpodobně řešit nemusíte. Už z výroby totiž dostanete kvalitní, často odlehčená kola.
Pokud si hýčkáte starší sporťák, klidně mu dopřejte lehčí disky. Vliv neodpružené hmoty na jízdní vlastnosti a cestovní komfort je znatelný a dost podceňovaný. Ušetřené kilo na každém ráfku poznáte zejména u menších a lehčích aut, zkušenější řidič si toho všimne i u většího a těžšího auta.