Moderní auta jsou výrazně více bezúdržbová než tomu bylo v minulosti. U modelů z posledních minimálně 30 let stačí dodržovat jednoduchá pravidla a postupy. Některé jsou více evidentní, na další člověk možná zapomněl. Pojďme si je tedy připomenout.
Zimní obutí je základ. V tomhle článku jsme si pověděli, jak vybrat to správné. Ale co když už pneumatiky mám? V tom případě zkontrolujte jejich kondici. Minimální vzorek by měl být 4 milimetry. Pokud tedy tolik naměříte, měli byste se podívat po nových gumách. Stejně byste se výměně během zimy nevyhnuli.
Zkontrolujte také, jestli v pneumatice nejsou nějaká poškození. A mrkněte také na kód DOT. Jestliže je obutí starší pěti let, zasloužilo by si výměnu. Přece jen pneumatiky jsou jedna z nejdůležitějších částí každého vozidla.
Pokud máte zimní obutí na samostatných discích, měli byste zkontrolovat i je. S ohledem na stav českých silnic se dá předpokládat, že jste během zimní sezony vymetli několik desítek děr a výmolů, takže pro jistotu prohlédněte, že nejsou poškozené (ohnuté nebo dokonce prasklé).
Chladné počasí je pro spalovací motor velmi náročné. Olej se při nižších teplotách déle zahřívá, což správnému promazávání všech pohyblivých částí moc nepomáhá. Výměnu motorového oleje si proto ideálně naplánujte na podzim a vsaďte na kvalitní náplň, která netrpí na dlouhé zahřívání. To je důležité především i vznětových agregátů, kterým zahřátí na ideální provozní teplotu trvá déle než benzinům.
A pokud budete skuteční pedanti, „zimní“ náplň klidně na jaře zase vyměňte za novou. Větší namáhání mechanických částí během chladného období totiž olej znečistí větším množstvím kovových pilin a dalších nečistot, takže když se v dubnu rozhodnete pro výměnu motorového oleje, ničemu tím neublížíte. Jak jsme psali v minulosti, kvalitní olej a jeho častá výměna (jednou ročně či každých maximálně 15 000 kilometrů) je jedním ze základů důkladné péče o vůz.
Baterie je další součást, která je během zimy namáhána výrazně více než po zbytek roku. Pokud tedy máte v autě starší akumulátor, pro klid duše ho vyměňte za nový. Lepší je být obezřetný, než ráno nenastartovat.
Akumulátoru nepomáhají časté krátké jízdy, během kterých se skrze alternátor nestačí úplně dobít. Přitom startování je pro baterii tím vůbec nejnáročnějším úkonem (zejména u motorů s vyšším vnitřním odporem). Následně proto potřebuje alespoň patnáct dvacet kilometrů, aby získala vynaloženou energii zpět. Několikrát do měsíce proto vyrazte na delší cestu, aby se baterie dostala na své obvyklé hodnoty.
Ještě než nás zasype sníh, měli bychom exteriéru našich aut dopřát pořádnou ochranou kúru. Pravidelná očista je samozřejmostí, před tím, než zima naplno udeří, byste pořádně nechat ošetřit podvozek. Nemusíte přitom do ruční myčky, některé automatické mají speciální programy, které zahrnují též voskování karoserie. To by měl být další krok.
Jakákoliv ochranná vrstva mezi plechy a břečkou, sněhem, solankou a kamínky je jenom ku prospěchu věci. Auto vám poděkuje i v případě, že podobný postup během zimy alespoň jednou zopakujete. Mimochodem opláchnutí podvozku byste provádět pravidelně. Právě spodní část auta totiž dostává nejvíce zabrat.
Plná nádržka nemrznoucí směsi do ostřikovačů je naprostá nutnost. Klidně s sebou vozte i kanystr. Zejména při roztávání sněhu je totiž spotřeba směsi enormní, zejména když jedete po dálnici. U aut se zadním stěračem je to ještě horší.
S tím úzce souvisejí také zmíněné stěrače. Nádržku ostřikovačů sice můžete mít plnou až po okraj, pokud ovšem ramena stěračů nepřiléhají k oknu nebo je guma již opotřebovaná, k ničemu vám to nebude. Nový stěrač stojí v řádu stokorun, rozpočet vám tudíž nezruinuje.
V případě chladicího okruhu se přesvědčte, že vám nikde neuniká kapalina. V nádrži byste zároveň měli mít náplň, která odolá i nízkých teplotám. I na českých horách se při velmi mrazivých nocích mohou teploty propadnout na dohled -30 stupňů.
V zimě je tma už v půl páté odpoledne, do práce také jezdíte za tmy či šera, osvětlení je proto ještě důležitější než v ostatních částech roku. Zkontrolujte si proto funkčnost a svítivost všech světlometů včetně mlhovek, které využijete za silného deště či chumelenice.
U starších aut výměnu žárovek zvládnete kolikrát sami, moderní auta už potřebují návštěvu servisu.
Jestliže máte naftové auto a moc s ním nejezdíte, před úderem tuhých mrazů vyjeďte starší palivo a natankujte nové, které bude uzpůsobené pro nižší teploty. Především u nafty se totiž při nízkých teplotách vytvoří vločky parafinů, které ucpou palivový filtr, a už nenastartujete.
Vedle kanystru se směsí do ostřikovačů byste s sebou během zimy měli vozit i další výbavu. Smetáček a škrabka jsou téměř povinností. I v Praze pak může během noci napadnout třicet čísel sněhu, hodí se proto i lopatka. Tu si ovšem můžete nechat doma. Využijete ji jen výjimečně.
Ve výbavě každého řidiče by měly být také startovací kabely či startovací powerbanka (pro jistotu) a dobíječka baterie. Pokud bydlíte na horách, psát o sněhových řetězech je asi zbytečné.