Obutí mnozí řidiči vnímají jako podružné a snaží se na něm šetřit. Přitom to jsou právě pneumatiky, respektive jejich relativně malá styčná plocha, které udržují vozidlo v kontaktu s vozovkou. Jedná se tudíž o jednu z absolutně nejdůležitějších komponent, na které byste rozhodně šetřit neměli. I kdybyste za jeden kus měli dát o tisícovku více, dělá to dohromady čtyři tisíce, což jsou v případě vlastnictví auta „drobné“. Navíc životnost pneumatik dosahuje desítek tisíc kilometrů, případně několik let, cenový rozdíl se proto v rámci tohoto cyklu rozplyne.
Na následujících řádcích si vysvětlíme základní fakta týkající se pneumatik, která nemusejí být každému známa.
Základní údaj se vztahuje k rozměrům pneumatik, které se značí například 205/55 R16. A co tato čísla znamenají?
205 – První údaj představuje šířku pneumatiky. Obecně platí, že čím širší, tím lepší přilnavost. Na mokru nebo ve vysokém sněhu jsou ovšem větší rozměry spíše kontraproduktivní.
55 – Číslo za lomítkem označuje procentuální poměr výšky bočnice k šířce pneumatiky. V tomto konkrétním případě (205/55) je tedy boční část pryže vysoká 112,75 milimetrů. Větší masa gumy obvykle přináší lepší cestovní komfort, zároveň ale při dynamické jízdě nejen v zatáčkách zhoršuje jízdní vlastnosti, protože vůz nemá tak silnou oporu při přenesení váhy na jednotlivá kola, což se mimo jiné projeví větším náklonem karoserie. Také proto mají sportovní modely úzkoprofilové obutí.
R16 – Písmeno R značí radiální pneumatiku. U takové gumy kordová tkanina tvořící její kostru ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola, zatímco u diagonální pneumatiky jsou tyto kordové vrstvy položené šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru. Číslice logicky vyjadřuje průměr pneumatiky v palcích, přičemž jeden palec je 2,54 cm.
Za výše zmíněnými najdeme ještě další znaky, například 91T.
Číslo v tomhle případě označuje tzv. hmotnostní index, který vyjadřuje maximální přípustnou zátěž na jednu pneumatiku. Hodnotu můžete zjistit pomocí tabulky. Minimální index zátěže je stanoven ve velkém technickém průkazu vozidla, pneumatiku s nižší zátěží tudíž není možné obout. Při výběru proto klidně sáhněte po obutí s vyšším indexem. V praxi to ničemu nevadí. Bude mít totiž tužší bočnici, a tak nejenže zvládne větší zátěž, ale rovněž bude odolnější proti proražení.
Hmotnostní index pneumatik | |||||||||
Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] | Index | Hmotnost [kg] |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Písmeno zase patří rychlostnímu indexu, který v podstatě říká, jak vysokou rychlost pneumatika zvládne bez poškození. Pokud byste tedy dali na sportovní vůz s maximální rychlostí 250 km/h pneumatiku s rychlostním indexem S (do 180 km/h), riskujete tím její poškození ve vysokém tempu nad tímto limitem. Stejně jako u indexu zatížení platí, že vyšší rychlostní index, než je stanoven, nevadí, nižší naopak už ano.
Rychlostní index pneumatik | |||||||||||
Index | Q | R | S | T | U | H | VR | V | W | Y | ZR |
Rychlost [km/h] | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | nad 210 | 240 | 270 | 300 | nad 300 |
Poměrně málo známý údaj přitom patří mezi ty nejdůležitější. Kód DOT, který se jmenuje podle amerického ministerstva dopravy (Department of Transportation), jež po výrobcích následující údaje začalo požadovat, zahrnuje několik zajímavých dat.
První dvojice písmen či čísel označuje konkrétního výrobce obutí. Další dvojice informuje o velikosti, konstrukci a dalších specifikacích pneumatiky. Nás ale nejvíce zajímá poslední čtveřice čísel, jež označuje datum výroby pneumatiky. Pokud tedy na gumě najdete například 2623 (první dvojice označuje týden, druhá rok), znamená to, že byla vyrobena v 26. týdnu (tedy od 26. červan do 2. července) roku 2023.
Na základě kódu DOT si tudíž můžete ověřit stáří pneumatiky. Obecně totiž platí, že byste neměli kupovat ani používat obutí starší pěti let.
Zkratku M+S neboli Mud and Snow (bláto a sníh) známe asi všichni. Mnozí znát si ovšem myslí, že toto označení automaticky mají pouze zimní pneumatiky. To je ovšem omyl, najdeme ho totiž třeba i na celoročních gumách.
Zimní obutí tedy velmi spolehlivě poznáte podle sněhové vločky. To je jediné legitimní značení.
AW neboli All Weather či All Season patří celoročním pneumatikám, které kombinují výhody letních a zimních gum. O jejich přednostech se sice vedou spory, pro určitou skupinu řidičů ovšem představují slušný kompromis. Ostatně něco si o nich ještě povíme v dalších článcích.
RFT je zkratkou označení runflat se zesílenou bočnicí, která dovoluje nouzový dojezd i v případě poškození. V takovém případě pneumatika zvládne klidně několik desítek kilometrů, což oceníte zejména v noci nebo za horšího počasí. Nevýhodou runflatů je tvrdší konstrukce, která zhoršuje cestovní komfort, vyšší hmotnost a cena. Proto také někteří řidiči (hlavně vozů BMW) tyto gumy mění za klasické.
V autoškole jsme se sice učili, že u letních pneumatik je dolní hranicí hloubka dezénu 1,6 mm a u zimních to jsou čtyři milimetry, v obou případech berte zmíněné hodnoty jako hraniční. Nové obutí byste měli pořizovat již zhruba okolo 3 milimetrů, respektive 5 mm u zimních gum. Přece jen jsme si na začátku článku říkali, že to jsou právě pneumatiky, které vás a vaše auto jako jediné drží v kontaktu s povrchem.