Pneumatiky: Typy, rozměry, indexy a další zajímavosti

Technika
20. Sep 2024
129 přečtení
Pneumatiky: Typy, rozměry, indexy a další zajímavosti

Obutí mnozí řidiči vnímají jako podružné a snaží se na něm šetřit. Přitom to jsou právě pneumatiky, respektive jejich relativně malá styčná plocha, které udržují vozidlo v kontaktu s vozovkou. Jedná se tudíž o jednu z absolutně nejdůležitějších komponent, na které byste rozhodně šetřit neměli. I kdybyste za jeden kus měli dát o tisícovku více, dělá to dohromady čtyři tisíce, což jsou v případě vlastnictví auta „drobné“. Navíc životnost pneumatik dosahuje desítek tisíc kilometrů, případně několik let, cenový rozdíl se proto v rámci tohoto cyklu rozplyne.

Na následujících řádcích si vysvětlíme základní fakta týkající se pneumatik, která nemusejí být každému známa.

Rozměry

Základní údaj se vztahuje k rozměrům pneumatik, které se značí například 205/55 R16. A co tato čísla znamenají?

205 – První údaj představuje šířku pneumatiky. Obecně platí, že čím širší, tím lepší přilnavost. Na mokru nebo ve vysokém sněhu jsou ovšem větší rozměry spíše kontraproduktivní.

55 – Číslo za lomítkem označuje procentuální poměr výšky bočnice k šířce pneumatiky. V tomto konkrétním případě (205/55) je tedy boční část pryže vysoká 112,75 milimetrů. Větší masa gumy obvykle přináší lepší cestovní komfort, zároveň ale při dynamické jízdě nejen v zatáčkách zhoršuje jízdní vlastnosti, protože vůz nemá tak silnou oporu při přenesení váhy na jednotlivá kola, což se mimo jiné projeví větším náklonem karoserie. Také proto mají sportovní modely úzkoprofilové obutí.

R16 – Písmeno R značí radiální pneumatiku. U takové gumy kordová tkanina tvořící její kostru ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola, zatímco u diagonální pneumatiky jsou tyto kordové vrstvy položené šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru. Číslice logicky vyjadřuje průměr pneumatiky v palcích, přičemž jeden palec je 2,54 cm.

Hmotnostní a rychlostní index

Za výše zmíněnými najdeme ještě další znaky, například 91T.

Číslo v tomhle případě označuje tzv. hmotnostní index, který vyjadřuje maximální přípustnou zátěž na jednu pneumatiku. Hodnotu můžete zjistit pomocí tabulky. Minimální index zátěže je stanoven ve velkém technickém průkazu vozidla, pneumatiku s nižší zátěží tudíž není možné obout. Při výběru proto klidně sáhněte po obutí s vyšším indexem. V praxi to ničemu nevadí. Bude mít totiž tužší bočnici, a tak nejenže zvládne větší zátěž, ale rovněž bude odolnější proti proražení.

Hmotnostní index pneumatik              
Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg] Index Hmotnost [kg]
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Písmeno zase patří rychlostnímu indexu, který v podstatě říká, jak vysokou rychlost pneumatika zvládne bez poškození. Pokud byste tedy dali na sportovní vůz s maximální rychlostí 250 km/h pneumatiku s rychlostním indexem S (do 180 km/h), riskujete tím její poškození ve vysokém tempu nad tímto limitem. Stejně jako u indexu zatížení platí, že vyšší rychlostní index, než je stanoven, nevadí, nižší naopak už ano.

Rychlostní index pneumatik                  
Index Q R S T U H VR V W Y ZR
Rychlost [km/h] 160 170 180 190 200 210 nad 210 240 270 300 nad 300

DOT

Poměrně málo známý údaj přitom patří mezi ty nejdůležitější. Kód DOT, který se jmenuje podle amerického ministerstva dopravy (Department of Transportation), jež po výrobcích následující údaje začalo požadovat, zahrnuje několik zajímavých dat.

První dvojice písmen či čísel označuje konkrétního výrobce obutí. Další dvojice informuje o velikosti, konstrukci a dalších specifikacích pneumatiky. Nás ale nejvíce zajímá poslední čtveřice čísel, jež označuje datum výroby pneumatiky. Pokud tedy na gumě najdete například 2623 (první dvojice označuje týden, druhá rok), znamená to, že byla vyrobena v 26. týdnu (tedy od 26. červan do 2. července) roku 2023.

Na základě kódu DOT si tudíž můžete ověřit stáří pneumatiky. Obecně totiž platí, že byste neměli kupovat ani používat obutí starší pěti let.

M+S, AW a další

Zkratku M+S neboli Mud and Snow (bláto a sníh) známe asi všichni. Mnozí znát si ovšem myslí, že toto označení automaticky mají pouze zimní pneumatiky. To je ovšem omyl, najdeme ho totiž třeba i na celoročních gumách.

Zimní obutí tedy velmi spolehlivě poznáte podle sněhové vločky. To je jediné legitimní značení.

AW neboli All Weather či All Season patří celoročním pneumatikám, které kombinují výhody letních a zimních gum. O jejich přednostech se sice vedou spory, pro určitou skupinu řidičů ovšem představují slušný kompromis. Ostatně něco si o nich ještě povíme v dalších článcích.

RFT je zkratkou označení runflat se zesílenou bočnicí, která dovoluje nouzový dojezd i v případě poškození. V takovém případě pneumatika zvládne klidně několik desítek kilometrů, což oceníte zejména v noci nebo za horšího počasí. Nevýhodou runflatů je tvrdší konstrukce, která zhoršuje cestovní komfort, vyšší hmotnost a cena. Proto také někteří řidiči (hlavně vozů BMW) tyto gumy mění za klasické.

Hloubka dezénu

V autoškole jsme se sice učili, že u letních pneumatik je dolní hranicí hloubka dezénu 1,6 mm a u zimních to jsou čtyři milimetry, v obou případech berte zmíněné hodnoty jako hraniční. Nové obutí byste měli pořizovat již zhruba okolo 3 milimetrů, respektive 5 mm u zimních gum. Přece jen jsme si na začátku článku říkali, že to jsou právě pneumatiky, které vás a vaše auto jako jediné drží v kontaktu s povrchem.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz