Když se automobilky musely začat honit za každým ušetřením gramem oxidu uhličitého (a jiných škodlivin), vyšly jim gumárenské společnosti vstříc a představily pneumatiky s nižším valivým odporem. Díky nižšímu tření mezi běhounem a povrchem vozovky má vůz logicky menší odpor, tudíž i lepší spotřebu. Dopad na reálný stav se těžko počítá. Záleží totiž na spoustě faktorů.
Na druhou stranu, i kdyby takové gumy ušetřily desetinu litru na sto ujetých kilometrů, pro výrobce aut to znamená obrovskou úsporu. V současné době totiž v Evropské unii platí limity flotilových emisí, které jsou u každé značky nastaveny individuálně s ohledem na jejich portfolio a počet vyrobených aut. Od roku 2025 ovšem maximální hodnota klesne o drastických 19 %, přičemž za každý překročený gram CO2 bude daný výrobce platit pokutu ve výši 95 eur (asi 2400 Kč), která bude vynásobena počtem prodaných aut za daný rok. U některých značek to přitom mohou být stovky milionů eur ročně, což se logicky promítne do vyšších cen nových vozů.
Pneumatiky s nižším valivým odporem se přitom začaly objevovat především u hybridů, u kterých to dávalo největší smysl. Elektrifikovaný pohon totiž sám o sobě spořil palivo, speciální obutí tenhle fakt ještě podpořilo.
Zmíněný hon na stále nižší emise ovšem tenhle druh pneumatik přináší i do dalších automobilových kategorií. Je ovšem otázkou, jestli právě tenhle koncept není spíše ke škodě.
Nejprve se zaměříme na bonusy pneumatik s nižším valivým odporem. Mezi ne vedle zmíněné (minimálně teoreticky) nižší spotřeby také delší trvanlivost. Jakmile mají gumy méně intenzivní styk s vozovkou, logicky se méně opotřebovávají. Tzv. eko pneumatiky mají obvykle také tvrdší směs, tudíž by vám měly vydržet déle. Nezapomínejte ovšem na to, že po pěti letech byste obutí stejně měli pro jistotu vyměnit.
Dalším bonusem je také menší hluk od kol. Ten totiž vzniká právě třením mezi pryží a povrchem.
Z logiky věci musíte počítat s tím, že když má pneumatika menší styk s vozovkou, bude mít i horší přilnavost. Přitom právě tohle od obutí očekáváme. Pokud tedy jezdíte častěji, občas se svezete rychleji a chcete mít řízen co nejvíce pod kontrolou, asi pro vás tyto „spořivé“ gumy vám radost velmi pravděpodobně neudělají.
Jestliže jezdíte větším a těžším autem, budete za skvělou přilnavost za většiny podmínek velmi rádi. Nechcete totiž zjistit, že kola v zatáčce například na mokré silnici zaberou a udrží vás ve stopě. V některých případech jsou gumy s nižším valivým odporem také dražší. Případná úspora je proto diskutabilní.
Obecně je proto lepší se tomuto typu pneumatik asi vyhnout, pokud na nich tedy netrváte. Běžné gumy jsou dostatečně efektivní, přičemž nabízejí vlastnosti, které od nich primárně vyžadujete (například přilnavost). Může se ovšem stát, že při koupi nového, zánovního či ojetého auta na takové obutí narazíte. Co s tím?
Pokud jsou gumy v dobrém stavu a mají dostatečně hluboký vzorek (minimálně 1,6 milimetru u letních a 4 mm u zimních), zkuste je dojet. Vyměňte je pouze v případě, že by vám nevyhovovaly.