Sto tisíc korun není málo. Na druhou stranu za tyto peníze pořídíte například pouze tři nové mobilní telefony nejmenovaného amerického výrobce, zhruba 0,6 m2 obytné plochy v pražské novostavbě či jednu trochu luxusnější dámskou kabelku. Nebo také ojetý sporťák, který sice bude vyžadovat další peníze na prvotní servis, provoz a následnou údržbu, na rozdíl od výše zmíněných alternativ vás ale potěší nesrovnatelně více (pokud tedy nejste sběrateli či investory do kabelek).
A jaká sportovní auta jsou ta nejlepší? Vzhledem k rozpočtu se sluší poznamenat, že tím nejlepším autem může být to, které bude v nejzachovalejším stavu. Přece jen dynamicky laděný charakter láká k tomu, abyste danému vozu dali pořádně za uši. A pokud v takovém režimu sporťák funguje deset, patnáct či více let, logicky se to odrazí na jeho kondici.
Právě na technický stav si proto dejte primárně pozor. Svižná jízda na okresce nebo okruhu ve vraku je nebezpečná nejen vám, ale i ostatním.
Druhá generace nejprodávanějšího roadsteru je sice o několik desítek kilogramů těžší než předchůdce, její hmotnost se ovšem přesto pohybuje okolo jedné tuny. A právě váha je u sportovního auta naprosto stěžejní. Pro radost z jízdy je totiž kritická ovladatelnost, nikoliv výkon či rychlost. Právě kvůli tomu se MX-5 řadí mezi legendy, byť silou ani dynamikou neoplývá.
Z nabízených motorů je vhodnější osmnáctistovka, která má přece jen více výkonu než o dvě deci menší alternativa. I s ní si ovšem užijete spoustu zábavy. Tu totiž malá mazda rozdává plnými hrstky i v rychlostech, které nejsou daleko od padesátky.
I když se jedná o model střední třídy, z výběru byste trojku generace E46 neměli vynechat. Tahle generace má doslova kultovní nádech (hlavně tedy díky vrcholnému BMW M3), ideální je ovšem hledat šestiválce, o dva válce menší agregáty zkrátka nemají dost síly.
Do rozpočtu se vleze spíše sedan, narazit ovšem můžete také na kombi, u kterého sportovnost příliš nečekáte. S pohonem zadních kol a šikovnějším řidičem si ovšem užijete i za volantem rodinného dostavníku.
První generace novodobého mini, které spadá pod křídla BMW, se zapsala jako esteticky i řidičsky atraktivní malý hatchback. Dokonce i se základními motory je britská legenda dostatečně čiperná, rozumný kompromis ovšem představuje zážehová šestnáctistovka s 85 kilowatty. Výhodou je, že problematické motory Prince (VTi a THP u Peugeotu a Citroënu) najdete až u nástupce.
I tak se ale vzhledem k stáří a předpokládanému náročnějšímu životu si ojetinu pořádně proklepněte. Mini má tradičně velmi tuhý, nebo spíše tvrdý podvozek, který časem dostane co proto (zejména na českých silnicích). Zaměřte se proto i na tuhle oblast.
De facto konkurent Mini Cooperu, a to nejen koncepcí s pohonem předních kol, ale v pozdějších generacích také částečně po stránce designu. Malý japonec svého slavnějšího a dražšího soupeře z Velké Británie dokáže trumfnout snad ještě zábavnějším jízdním projevem, který přitom nesází na příliš tvrdý podvozek.
Atmosférická šestnáctistovka disponuje výkonem 92 kilowattů a na takhle malé auto bohatě stačí. Jednou z nevýhod Swiftu Sport je malá nabídka ojetin do našeho rozpočtu. V tomhle má mini výraznou převahu. Pokud ale hledáte „kapesní“ předokolku s nízkými provozními náklady a vysokým fun faktorem, tohle suzuki by mělo být hodně vysoko na vašem seznamu.
Moderní reinkarnace slavného italského lidového vozítka změnila koncepci a přišla s pětidveřovou karoserií ve stylu malých MPV. Dostupná cena zůstala, z novodobé pandy se proto stal prodejní hit. Sportovní derivát s označením 100HP.
Atmosférická benzinová čtrnáctistovka se 74 kilowatty dává malému italskému hatchbacku doslova křídla. Ve Fiatu Pandě 100HP navíc nadělili snížený a tužší podvozek a další úpravy, díky čemuž můžeme tuhle verzi považovat za jednu z nejlepších malých předokolek historie, která dokáže potrápit i mnohem větší a výkonnější sporťáky. Podobně jako u Suzuki Swift Sport i tady počítejte s omezenou nabídkou ojetin. Pokud ale nějaký hezký kus najdete, klidně si připlaťte. Tohle auto má totiž investiční potenciál.