V prvním dílu jsme si představili výběr nejlepších a nejprodávanějších elektrických SUV v Česku. Zmíněná čtveřice ovšem není osamocena. Vybírat můžete i z dalších modelů s vyšší světlostí a lokálně bezemisním pohonem. Pojďme si je představit.
Nositel jednoho z nejslavnějších jmen automobilového průmyslu nemá se svým ikonickým jmenovcem prakticky nic společného. Tedy kromě tvaru zadních světlometů a loga s divokým hřebcem. Poměrně velké elektrické SUV ovšem patří mezi ty řidičsky zajímavější auta ve své třídě.
Nabídka verzí je poměrně široká. Zahrnuje totiž dvě provedení s pohonem zadních kol a tři čtyřkolky přídavným elektromotorem vpředu. Trakční akumulátory mají kapacitu buď 72,6 kWh, nebo 91 kilowatthodin. Výkony elektromotorů se pohybují od 197 do 358 kilowattů, o dynamiku proto nouze nebude ani u základního modelu.
Sportovní nádech dává Ford Mustang Mach-E najevo tužším podvozkem a také speciální verzí Rally. Ta se odlišuje mimo jiné podvozkem zvýšeným oo 20 mm, speciálně zvolenými tlumiči MagneRide a předními brzdovými kotouči o průměru 385 mm s červeně lakovanými brzdovými třmeny Brembo. V podbězích jsou bílá 19“ kola v rallyeovém stylu, inspirovaná soutěžními vozy Ford. Kola obouvají pneumatiky Michelin CrossClimate2 o rozměru 235/55.
Jedny z nejdražších elektrických SUV jsou na trhu teprve několik měsíců. Techničtí sourozenci stojí na nové platformě PPE s 800V sítí, která dovoluje dobíjecí výkony až 270 kilowattů. Zatímco Audi Q6 e-tron je aktuálně dostupné pouze s dvojicí elektromotorů se systémovým výkonem 285 kW, Porsche Macan je i jako zadokolka s 250 kilowatty.
Obě SUV patří na samotnou špičku nejen své kategorie, ale elektromobilů jako takových. Nabízejí špičkový dobíjecí výkon, vynikající jízdní vlastnosti a vysokou míru dílenského zpracování, což se na druhou stranu odráží na cenovkách startujících nad dvěma miliony.
Velikostně se Audi Q6 e-tron a Porsche Macan řadí do střední třídy, jsou tedy podobně prostorně jako výše zmíněný Ford Mustang Mach-E.
Nečekané jméno, ovšem zasloužená pozice mezi nejlepšími. Korejské SUV sice vychází ze spalovacího modelu, za relativně málo peněz toho ovšem nabízí docela dost. Přes 4,7 metru dlouhý elektromobil s rozvorem 2680 milimetrů má jeden elektromotor o výkonu 152 kilowattů, který energii čerpá z akumulátoru s kapacitou 73,4 kWh. Na rozdíl od naprosté většiny elektrických aut na trhu se baterií NMC (nikl-mangan-kobalt) spoléhá na jednodušší a levnější typ LFP (lithium-železo-fosfát), který je ovšem odolnější a vydrží více nabíjecích cyklů. Navíc také lépe odolává při případném požáru.
Jednou z největších výhod SsangYongu Torres EVX je cena, která začíná hluboko pod milionem korun. A to je za takhle prostorné SUV slušná suma i v případě spalovacího motoru, o obecně dražším elektrickém pohonu ani nemluvě.
Jedna z elektrických hvězd roku 2024. Volvo EX30 využívá techniku vyvinutou ve Švédsku, kterou ovšem najdeme také u čínských modelů Zeekr, které stejně jako Volvo patří pod tamní holding Geely. Atraktivní SUV je spíše dvoumístné, na zadní sedadla se pohodlně posadí spíše děti. Jako druhé auto v rodině ovšem poslouží skvěle.
I základní verze s jedním elektromotorem vzadu a akumulátorem typu LFP s využitelnou kapacitou disponuje výkonem 200 kilowattů. Sáhnout můžete též po verzi s větší baterií s 64 kilowatthodinami, případně po modelu s pohonem všech kol a systémovým výkonem 315 kilowattů a kapacitnějším akumulátorem.
Ačkoliv se Volvo EX30 díky své příslušnosti k švédské automobilce řadí mezi prémiová auta, agresivní cenovou politikou míří hlavně proti mainstremovým modelům. I v tomhle případě totiž cena startuje hluboko pod milionem korun, což je s ohledem na výkon lákavé. Vedle stísněného interiéru a komplikované ergonomie (chybí klasické přístroje před řidičem, vše je totiž zobrazováno na středovém displeji, který slouží jako hlavní ovládací rozhraní) trochu zamrzí vyšší spotřeba. Kvůli ní je dojezd spíše kompromisní.