Ačkoliv zájem o auta s lokálně bezemisním pohonem stagnuje, na druhou stranu trh s ojetinami na elektřinu se vytrvale plní a ceny padají k hodnotám, které jsou atraktivní i pro pragmatiky. Určitě jste si všimli, že v rámci elektromobility se prosazuje především kategorie aut s vyšší světlostí, které můžeme řadit do kategorie crossoverů a SUV.
Důvody pro to jsou v zásadě dva. Prvním je celosvětová obliba obou skupin, které postupně vytlačují tradiční segmenty (MPV budiž příkladem). Druhý důvod je čistě technický. Trakční akumulátory elektrických aut jsou totiž uloženy v podlaze, což s sebou obvykle přináší i nutnost vyšší karoserie, byť to samozřejmě není pravidlem.
V následujícím výběru si představíme ta nejlepší SUV na elektrický pohon, která můžete pořídit jako ojetá i nová. Spousta z nich je totiž na trhu krátce a teprve teď se začíná objevovat na sekundárním trhu se staršími vozy.
Jedno z nejoblíbenějších elektrických SUV v Evropě nezačalo úplně dobře. Ostatně jako další vozy na platformě MEB koncernu Volkswagen. Chybějící předehřev akumulátoru, pomalá a stávkující multimédia, která jsou u lokálně bezemisních aut klíčová, a další problémy způsobily, že Škoda Enyaq spolu se svými sourozenci v podobě Volkswagenů ID.3, ID.4, ID.5 a Audi Q4 e-tron a dalších nemají mezi nadšenci do elektrických aut moc dobré jméno.
Po loňské modernizaci se ovšem situace výrazně zlepšila. Auta s palubním systémem se softwarem 4.0 a novějším ovšem ztrátu dohnala. Výhodou enyaqu a technicky spřízněných aut je to, že nepocházejí od nějakého start-upu, ale od zavedené automobilky. To se projevuje například na komfortním naladění podvozku, který ovšem nezapomíná ani na jisté vedení. Další výhodou je hustá servisní síť a dostatek náhradních dílů, o čemž majitelé tesel a některých čínských konkurentů mohou jenom snít.
Škoda Enyaq (4,65 metru na délku a rozvor 2,77 m) je navíc velmi prostorná a praktická, takže skvěle slouží i jako rodinné auto. Pokud budete mít dostatek financí, rozhodně se dívejte po nových či zánovních verzích s označením 85 či 85x pro model se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. V těchto případech dostanete model s novým zadním elektromotorem APP550 s 210 kilowatty místo 150 (APP310). Kromě vyššího výkonu už totiž máte jistotu, že se jedná o updatované provedení se zmíněným novějším palubním softwarem. U vrcholného RS to taktéž poznáte podle výkonu (250 místo původních 220 kilowattů). Všechny tři zmíněné verze mají akumulátor s využitelnou kapacitou 77 k Wh, která představuje dostatečnou podporu i pro delší výlety za hranice Česka.
Nejprodávanější auto Evropy i světa pro rok 2023 sice v roce 2024 ztrácí své pozice, přesto se jedná o jedno z nejlepších elektrických SUV na trhu. Tesla sice nemá ideální prodejní ani servisní zázemí (o tom se teď někteří čeští majitelé přesvědčují na vlastní kůži), na druhou stranu jen těžko seženete podobně zavedený vůz s takovou dynamikou, efektivním pohonem a nabíjecím výkonem za podobné peníze.
Model Y na délku měří více než Škoda Enyaq, konkrétně 4,75 metru, rozvor dosahuje velmi slušných 2890 milimetrů, patří tedy už do segmentu středních SUV. Cenově vychází lépe než podobně výkonná Škoda Enyaq, což z tesly dělá jedno z nejlepších elektrických aut na trhu.
Vůz byl představen již v roce 2019 (do výroby šel o rok později), mnoho zájemců proto čeká na dlouho slibovanou modernizaci s přídomkem Juniper, která po vzoru omlazeného menšího sourozence modelu 3 Highland velmi pravděpodobně dostane komfortnější podvozek (tvrdé odpružení je jednou z hlavních slabin současného provedení), kvalitnější interiér, nové technologie a další vítané změny, na které se objektivně vyplatí počkat. Datum oficiálního představení je ovšem stále v mlze.
Elektromobily odvozené od klasických aut se spalovacími motory obvykle nejsou moc dobré. Nedokážou totiž plně využít jiné prostorové nároky lokálně bezemisního pohonu, proto nejsou uvnitř tak prostorné. Bojují také s efektivitou, nižším dobíjecím výkonem a dalšími neduhy. Najdou se ovšem i takové vozy, které stojí minimálně za vyzkoušení. BMW iX1 je jedním z nich.
Už samotná třetí generace z roku 2022 je mnohem lepší než předchůdci. Má vzdušnější a kvalitnější interiér, takže klidně může sloužit jako rodinné auto. Ano, elektrické provedení iX1 sice při délce 4,5 metru není ani zdaleka tak prostorné jako Škoda Elroq, mimochodem jeden ze žhavých kandidátů na jedno z nejlepších elektrických SUV na trhu (jde de facto o menší a levnější derivát skvělé Škody Enyaq), funguje ovšem dostatečně dobře.
Navíc se hezky řídí, stojí velmi podobně jako verze s benzinovými a vznětovými motory a příliš se nevzdaluje ani mainstreamovým konkurentům. Nevýhodou může být dražší servis a náhradní díly, což může leckoho odradit. Za zmínku stojí také delší a „lifestylovější“ sourozenec iX2 s totožnou technikou.
Zatímco první generace prakticky neměla konkurenci (doslova), nástupce už přišel do výrazně konkurenčnějšího prostředí, v kterém už tolik neexceluje. Přesto pokud hledáte elektrické SUV na pomezí malého a kompaktního segmentu, Hyundai Kona by měl patřit mezi vaše potenciální „nápadníky“.
Korejci totiž umějí postavit úsporná elektrická auta, takže i s nijak zvlášť velkým akumulátorem s kapacitou 64,8 kWh zvládnete na jedno nabití ujet vzdálenosti blížící se 500 kilometrů. K dispozici je také levnější a slabší provedení (99 vs. 150 kW) s baterií se 48,6 kilowatthodinami, takže pokud vám stačí menší dojezd, může být základní kona absolutně dostatečná.
Doporučit můžeme také sesterskou Kiu Niro EV, případně atraktivní EV3. V obou případech dostanete totožnou či velmi podobnou techniku za slušné peníze.