Automobil je složen z tisíců malých či velkých součástek. Spousta z nich je pohyblivá a vystavená velmi nepříznivým vlivům v podobě tření, tepla, chladu, vysokému tlaku, vodě a jiným tekutinám, vibracím a dalším. Navíc nová auta jsou vybavena desítkami až stovkami metrů kabelů, řídicími jednotkami a takovým množstvím elektronických součástek, jaké jste ještě před půl stoletím nenašly ani v raketách létajících do vesmíru.
Navíc automobily jsou dnes mnohem levnější než před třiceti lety. Částky se za tu dobu změnily pouze decentně, přitom ceny materiálů a práce se zvýšily někdy i několikanásobně. Z aut se zkrátka staly spotřební věci, které si na druhou stranu může dovolit stále větší množství lidí.
Také proto možná některé (zejména dražší) vozy už nejsou tak spolehlivé a odolné jako kdysi. I tak ovšem existuje několik jednoduchých a levných způsobů, jak udržet svůj vůz v co nejlepší kondici co nejdelší dobu. Vedle poctivého servisu a používání originálních či ještě kvalitnějších náhradních dílů to jsou kroky, které můžete a měli byste dělat prakticky při každé jízdě.
Každý spalovací motor nejlépe pracuje ve své ideální pracovní teplotě. To znamená, že byste se hned po nastartování neměli snažit agregát hnát do vysokých otáček. Tudíž scénář, kdy po pěti minutách od startu najedete na dálnici, není v dlouhodobě pro motor moc dobrý. Zejména při nízkých teplotách. To samé platí také ve městě. Nízké rychlosti (a tím pádem i nižší otáčky) zahřívání moc nesvědčí.
Navíc nesmíte zapomenout na to, že nezáleží na teplotě vody (její hodnoty vám drtivá většina aut zobrazuje primárně), ale na teplotě motorového oleje. Ten k zahřátí potřebuje více času. Totéž platí také oleji v převodovce.
S tím se obvykle pojí i typ pohonu, který se pro vaše účely hodí nejvíce.
Jezdíte spíše kratší trasy a celkově máte menší nájezd? Kupte si benzin. A nebo ještě lépe hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil. Spalovací motory zkombinované s elektromotorem jsou robustnější, mají výkonnější olejové i vodní čerpadlo, takže se rychleji zahřívají. Díky tomu jsou odolnější, takže lépe zvládají časté vypínání a startování.
U elektrických aut sice musíte počítat se zahříváním/chlazením trakčního akumulátoru, což vám sebere trochu energie, auta s lokálně bezemisním pohonem jsou ovšem stavěná hlavně na městský provoz a kratší a středně dlouhé jízdy.
Především u aut s přeplňovanými motory pak nezapomeňte na dochlazování turbodmychadla. Modelový příklad: jedete delší dobu po dálnici rychlostí 130 km/h, sjedete k čerpací stanici a během několika sekund vypnete motor, abyste mohli natankovat.
Jenže zatímco motor má chlazení, s turbodmychadlem, které točí i stovky tisíc otáček za minutu, to je složitější. Dejte proto turbíně alespoň 20-30 sekund volnoběhu a pak teprve vypněte motor.
Na pohonných hmotách byste šetřit neměli. Úspora je totiž ve výsledku minimální. Jedna koruna na každém litru při průměrném nájezdu 12 tisíc kilometrů a spotřebě 7 litrů na 100 km vám ročně ušetří 840 korun. To je při dnešních cenách ekvivalent zhruba 22 litrů (tedy asi 300 ujetých kilometrů).
I kdybyste tedy na každém litru zaplatili o tři koruny více, jsou to ročně jednotky tisíc korun. Kvalitní benzin a nafta se přitom starají o lepší kultivovanost, mají čisticí účinky, zlepšují starty, snižují emise a mohou zvyšovat výkon a snižovat spotřebu. Ve výsledku proto ušetříte. A navíc vašemu motoru dopřejete.
Automobilky spolu s leasingovými společnostmi přišly s příliš dlouhými intervaly výměny motorového oleje, aby „leasingovky“ ušetřily na servisu. V rámci několika let interval 30 000 km či 2 roky auto moc neublíží. Pokud jej ovšem budete dodržovat dlouhodobě, už se to projeví.
Během takového nájezdu se totiž do oleje dostanou malé částečky kovu, voda, palivo a další nečistoty, které motoru rozhodně neprospívají.
Rozhodně proto nešlápnete vedle, když motorový olej budete měnit nejpozději po 15 000 kilometrech či jednom roce, což platí pro auta s nízkým i vysokým ročním nájezdem.
Olej najdete také v převodovce. A ačkoliv se vás některé automobilky sice snaží přesvědčit, že zrovna tahle náplň je „doživotní“, ale nevěřte jim. U nového auta proto olej v převodovce měňte po prvních 60 000 km, či po čtyřech letech, poté interval klidně zkraťte na 40 tisíc kilometrů a stejnou dobu.
Ano, výměna oleje něco stojí (řádově jednotky tisíc korun), olej je ovšem metaforickou krví, jejíž čistota a správná teplota je pro automobil kritická.
V případě specifikace zbytečně neexperimentujte a zvolte tu, kterou doporučuje výrobce.
I když budete zmíněné rady dodržovat, automaticky to neznamená, že vás nemůže potkat nějaký fatální problém. Automobil je komplikovaný stroj navržený tvořený lidmi za účelem zisku. Nějaká nepříjemnost se může objevit vždycky. I u nejspolehlivějšího modelu na světě, kterému dáváte tu nejlepší péči.