Trakční akumulátor je v podstatě srdcem elektromobilu. Jedná se o jeho nejtěžší a nejdražší součástku, která tvoří zhruba 40 % ceny nového vozu. Jeho kondice je proto zcela zásadní. Rozhodně se však nebojte toho, že by pětiletá ojetina měla o třetinu nižší kapacitu proti původní hodnotě. Takové případy jsou extrémně vzácné.
Degradace kapacity akumulátoru obvykle bývá největší na začátku. Po prvních dvou letech proto můžete přijít klidně o osm procent, následně ovšem číslo klesá pomaleji. Navíc u moderních aut s dostatečně velkou kapacitou (řekněme minimálně 60 kWh) i tak na jedno nabití zvládnete 250 a více kilometrů Samozřejmě ale záleží na efektivitě elektromotoru. Ta se napříč automobilkami i modely dost liší. Navíc záleží také velmi na jízdním stylu (výrazně více než u aut se spalovacími motory) a počasí.
Abyste baterii udrželi v co nejlepší kondici, neměli byste příliš ji často nabíjet na vysokovýkonných stojanech. Mnohem důležitější je ovšem zbytečně nepřetahovat 80% hranici dostupné kapacity akumulátoru. V ideálním případě proto nabíjejte doma z wallboxu nižším výkonem a raději častěji nižší množství elektřiny. Pokud budete baterii udržovat například v rozmezí 40 až 80 procent, rozhodně nic nezkazíte. A jestliže jednou za čas „nádrž“ vyjedete blízko k nule a baterii následně dobijete do plna, nic se nestane.
Systém jednou za čas potřebuje kalibrovat. Také je dobré nenabíjet akumulátor do 100 procent, kdy ž víte, že auto na několik dní odstavíte (třeba při cestě na dovolenou). Denní odběr zaparkovaného elektromobilu je totiž nízký. Stačí proto, že auto bude mít baterii třeba na 40 %, abyste měli více než dostatečnou rezervu.
U ojetého elektromobilu ovšem minimálně na první pohled nepoznáte, jak se k němu jeho předchozí majitel choval. Na rozdíl od aut se spalovacími motory ale máte poměrně přesné nástroje k tomu, abyste zjistili stav těch nejdůležitějších součástek v autě v čele se zmíněným akumulátorem. Totéž ostatně platí také pro plug-in hybridy se stále většími bateriemi, které ovšem dosahují maximálně poloviny velikosti akumulátorů v běžných elektromobilech.
A jak na to?
Za několik stovek až jednotek tisíc korun si na internetu můžete pořídit diagnostiku (třeba od firem Altelium nebo Aviloo), kterou do auta zapojíte přes konektor OBD. Díky aplikaci jste pak schopni z řídicích jednotek vyčíst spoustu dat včetně aktuální nejvyšší dostupné kapacity akumulátoru.
V jeho případě je problém, že většina automobilek uvádí jeho celkovou (maximální) a využitelnou kapacitu. Druhá jmenovaná je ovšem v naprosté většině případů ještě ponížena. Baterie si totiž nechává v záloze několik kilowatthodin jako buffer, díky kterému se chrání při dobíjení. Z 82 celkových, respektive 77 využitelných kilowatthodin tak najednou můžete mít třeba pouze 72 kWh, což se logicky projeví na nižším dojezdu. Konkrétní hodnoty se ovšem prakticky liší model od modelu. Nebo dokonce v rámci různých modelových roků, kdy některé značky dokonce mohou vyměnit dodavatele akumulátorů, který má management baterie nastavený jinak. Nemluvě o palubním softwaru, který se zejména u některých značek aktualizuje několikrát do roka.
Diagnostika vám proto pomůže zjistit všechny dostupné hodnoty, abyste nakonec nebyli zklamaní z toho, že i když se snažíte na akcelerátor příliš nešlapat, očekávaného dojezdu se vám dosáhnout nedaří.
Nejedná se ovšem o zcela exaktní postup, jelikož diagnostika trakčních akumulátorů je poměrně nová disciplína, proto různé technologie a aplikace nemusejí být vždy přesné. Ideální je se proto před koupí poradit s aktuálními majiteli elektrických aut, kteří se na sociálních sítích sdružují do různých skupin. Ne každá „domácí“ diagnostika totiž funguje ideálně na každém elektromobilu, proto se hodí zkušenosti od reálných uživatelů.
Kdo jiný by měl mít techniku pro zjištění aktuálního stavu baterie, když ne autorizovaný servis? Jenže elektromobilita je stále docela novinkou, ne každé místo je proto vybaveno potřebnou technikou. Navíc také záleží na tom, jak hluboko vás automobilka pustí.
Některé starší elektromobily sice skrze multimédia nabízejí pohled do servisního menu, u novějších aut takovou možnost obvykle nemáte.
Před návštěvou si proto zjistěte, čeho všeho je daný servis schopný.
Alternativou jsou různí specialisté na elektrická auta, kterých je stále víc. Ideální jsou zejména ti, kteří se specializují na některý model či značku.
Zvyšujícího zájmu o elektromobily si všimly i další společnosti, například Dekra, jež se kontrole aut věnuje dlouhé roky. Ta se na svých stránkách pyšní testem s patentovaným algoritmem, který byl ověřen prestižní univerzitou RWTH Aachen. Celý proces přitom prý zabere jen 15 minut.
Svou diagnostiku provádí také AAA Auto, které dokonce jako první prodejce u nás začal u prodávaných ojetých elektromobilů uvádět aktuální dostupnou kapacitu baterie. Už při prohlížení inzerátů si tak můžete filtrovat auta nikoliv podle nájezdu, ale právě podle tohoto parametru, který je minimálně stejně důležitý, ne-li důležitější. V tomhle případě se ovšem nejedná o službu, která by byla dostupná zájemci z ulice.