Automobil vyžaduje určitou péči, mezi níž patří pravidelná výměna motorového oleje (jednou ročně, či nejpozději každých 15 000 kilometrů), pravidelná kontrola provozních kapalin, pneumatik, tankování kvalitního paliva, poctivé zahřívání a dochlazování a také pečlivá očista.
Ta je důležitá nejen v chladnějších měsících, kdy automobil dostává více zabrat, byť tenhle druh údržby si naše auto zaslouží celoročně. Snad u každé alespoň trochu větší čerpací stanice dnes najdeme automatickou mycí linku, případně minimálně box s tlakovou myčkou. Pokud ovšem chcete exteriér vozu udržet hezký co nejdéle, měli byste z auta vystoupit a nenechávat to na technice.
Zřejmě nejhorší možné řešení, ačkoliv patří k nejrozšířenějším. Kartáče z polyetylenu se k laku nechovají vůbec hezky. Navíc nikdy nemáte jistotu, jestli jednotlivé „štětiny“ nejsou poškozené nebo na nich neulpěly nějaké nečistoty, které by mohly lak na vašem autě znehodnotit.
Ačkoliv na tenhle druh myčky narazíte nejčastěji, měli byste se mu vyhnout. Každý průjezd kartáči se totiž na laku auta projeví charakteristickými vlásečnicemi, které už po několika letech dokážou dojem z nového vozu zničit. V takovém případě pomůže pouze strojové rozleštění laku, které je drahé a navíc ne úplně šetrné k povrchu (odstraňuje totiž velmi malou horní vrstvu laku).
Plusy
Minusy
Tenhle typ se zatím rozšiřuje pomalu. Jedná se o variaci na výše zmíněnou technologii, u níž ovšem chybějí kartáče. Místo nich se o mytí starají vysokotlaké trysky. Tím odpadá největší problém. Lak díky tomu není vystavován nadměrnému otěru ani jinému kontaktu s fyzickými štětinami. Tlak trysek je sice o něco vyšší než u klasické wapky, voda ovšem tryská z větší vzdálenosti.
Ceny jsou obvykle na stejné či velmi podobné úrovni jako u kartáčové myčky, takže se vždy vyplatí upřednostnit bezkontaktní řešení.
Plusy
Minusy
Dnes nejrozšířenější způsob mytí. Box s tlakovou myčkou dnes najdete na velké části čerpacích stanic. Ve větších městech jsou umístěny i v samostatných lokacích. Pokud s tzv. wapkou umíte, dokážete si auto umýt během několika minut a za částky v řádu desítek korun.
V případě většího znečistění doporučujeme nejdřív karoserii omýt vodou. Pak naneste pěnu a nechte ji několik minut působit. Díky tomu totiž pořádně rozpustí zbývající nečistoty. Následně můžete vzít kartáč a karoserii „vydrhnout“. Lepší je ovšem vozit si vlastní houbu, u které víte, v jakém je stavu a že vám lak nepoškrábe. Následně pak vůz omyjte demineralizovanou či měkkou vodou, která po zaschnutí nenechává tolik kapek.
Nevýhodou tohoto řešení je jednak to, že se do akce musíte zapojit vy, jednak také to, že karoserie není na konci mycího cyklu vysušena. Přitom by stačil kompresor s tryskou, která by díky vzduchu dokázala kapky z auta z větší části odstranit. Pokud tedy nechcete mít mokré auto, vezměte si například jelenici a exteriér s ní setřete.
Plusy
Minusy
Ruční tlakovou myčku si v menším provedení můžete pořídit domů. Slušný přístroj s dostatečným tlakem a příslušenstvím dnes koupíte do 10 tisíc korun. Dalších několik tisíc dáte za speciální přípravky. V takovém případě musíte mít dostatek prostoru, přívod vody a místo, kde vám nebude vadit, že vám špinavá voda stéká na zem. Ve finále je proto lepší, když zajedete do mycího boxu. Ve výsledku vám to ušetří spoustu starostí.
Samozřejmě vám k domácímu mytí stačí několik kbelíků vody, hadice na zalévání (otázka, zda přívod vody zvládne vyvinout dostatečný tlak), houba a přípravky na mytí, takže se vejdete do několika stovek. Více se u toho ale nadřete a výsledek nemusí být tak dobrý jako v případě tlakové myčky.
Plusy
Minusy
Pokud nehledíme na peníze, je nejlepší nechat očistu na profesionály se zkušenostmi, řádným vybavením a drahou kosmetikou. Navíc to máte zcela bez práce. Stačí auto dovézt do myčky a máte hotovo. Některé firmy za vámi dokonce přijedou i domů nebo do práce. Navíc zvládají mytí i s minimálním množstvím vody, takže je pouze několik litrů odpadu.
Práce, zejména ta specializovaná (a v tomto případě s velkým podílem manuální práce), je ovšem stále velmi ceněná, za profesionální umytí a konzervaci laku proto zaplatíte několik tisíc korun. Běžný člověk si to logicky může dovolit každý měsíc či dva. Jednou ročně byste ovšem do profesionálního čistění investovat mohli. Minimálně interiéru, v kterém trávíte stovky hodin ročně.
Plusy
Minusy