Uložení pneumatik, případně obutí včetně disků můžete nechat na pneuservisu, kde se o vše postarají. Samozřejmě za poplatek. Pokud se vám bude lépe spát, když budete mít své obutí pod vlastní střechou, měli byste se řídit následujícími radami. Uskladnění pneumatik totiž není zase až tak jednoduchá záležitost, byť se zároveň nejedná o raketovou vědu.
Jaký způsob zvolit, velmi závisí na tom, jestli obutí budete skladovat s ráfky, nebo bez nich. Postup v tomhle případě platí pro zimní, letní i celoroční gumy.
Ještě než se ale vrhnete na uložení obutí „k spánku“, měli bychom všechny části pořádně vyčistit a vysušit. Pokud jste velmi pečliví, můžete si pořídit přípravek na konzervaci pneumatik. Není to ovšem životně nutné.
Jestliže celoročně jezdíte pouze na jedné sadě disků, to znamená, že na podzim a na jaře měníte pouze pneumatiky, měli byste gumy uložit úplně jiným způsobem než kompletní obutí.
Samotné gumy by totiž měly stát ve vzpřímené poloze. Pokud je budete skladovat běhounem opřeným o zem, měli byste je alespoň jednou (ideálně dvakrát) měsíčně pootočit, abyste změnili místo styku na běhounu. V případě dlouhodobého stání v jedné poloze totiž hrozí mírné zdeformování pneumatiky.
Lepší variantu představuje například kovový držák, v kterém se pneumatika bude ideálně dotýkat s konstrukcí ve dvou bodech. Lépe se tak rozloží váha gumy. I tak byste ji měli alespoň jednou měsíčně pootočit.
Uložení na nějaké vyvýšené konstrukci je obecně nejlepším řešením. Vyhnete se riziku poškození od hlodavců, nečistotám a vlhkosti od země.
Pokud přehazujete pneumatiky i s disky, což je sice dražší, ale praktičtější řešení, které šetří gumy, musíte se řídit zcela opačnými pravidly. Jestliže samotné gumy uskladňujete ve vzpřímené poloze, pryže s disky byste tímhle způsobem ničili.
V nejlepším případě je dejte na tyč ve zdi, která prochází středem ráfku. Když tuhle možnost nemáte, můžete je klidně naskládat do komínku. Tenhle způsob ovšem vyžaduje pravidelné prohazování (tudíž i dobrou fyzičku), jinak by se spodní kusy brzy zdeformovaly.
Nezapomínejte občas kontrolovat tlak v pneumatikách a v případě potřeby gumy dofouknout.
Pneumatikám obecně vyhovuje, když nejsou vystavovány vysokým teplotám, velkým teplotním šokům a přímému slunečnímu svitu. UV záření totiž poškozuje prakticky všechny materiály, gumu nevyjímaje.
Ideálními místy jsou tudíž suchý sklep, garáž či stodola, kde teploty neklesají příliš nízko ani nestoupají vysoko.
Klidně si na internetu pořiďte ochranné návleky na pneumatiky. Chybu tím neuděláte. Mnohem důležitější ovšem je pravidelná kontrola a správné místo k uskladnění.
Ještě jedna šikovná rada na závěr. Křídou si označte kola, která byla na poháněné (u čtyřkolek na preferované) nápravě, a při dalším přezouvání je přehoďte, aby bylo opotřebení rovnoměrné.