Alternativy k ojeté Škodě Kodiaq

Nákupní rádce
30. Aug 2024
320 přečtení
Alternativy k ojeté Škodě Kodiaq

Kodiaq naučil Čechy milovat středně velká SUV až s trojicí řad sedadel. První generace z roku 2016 se spolu s modelem Superb stala vlajkovou lodí automobilky Škoda, za kterou se nestyděli ani vysocí manažeři velkých firem. České SUV se navíc trefilo do doby, kdy zákazníci začali hojně migrovat od klasických sedanů, liftbacků a kombi právě k autům s vyšší světlostí. Ostatně tzv. segment D, který vedle zmíněného superbu reprezentuje především Volkswagen Passat, už delší dobu zažívá útlum.

Jenže středně velká SUV středního proudu, to není pouze Škoda Kodiaq, ale také spousta dalších více či méně přímých konkurentů, z nichž většinu si představíme v našem výběru.

Hyundai Santa Fe

V potaz berme třetí (od roku 2012) a čtvrtou (2018) generaci, které se svým designem, jízdními výkony a výbavou mohou měřit nejen s evropskou mainstreamovou konkurencí, s trochou snahy ale také s prémiovými modely.

V případě Hyundaie Santa Fe na trhu s ojetinami převažuje čtyřválcový diesel 2.2 CRDi s výkonem mezi 142 až 149 kilowattů, dvoulitrová nafta a zážehové motory jsou ojedinělé. Nejčastější volba je ovšem tou nejlepší. U vybrané ojetiny si pečlivě zkontrolujte dodržování intervalu výměny motorového oleje (ideálně každých 15 tisíc kilometrů či jednou ročně).

Santa Fe je velké a poměrně těžké, proto také prověřte stav podvozku, konkrétně vůle na přední nápravě a stav ložisek všech kol. Prověřte samozřejmě také funkčnost filtru pevných částic. Jeho náhrada by vás velmi zabolela. U korejských aut též počítejte s dražšími náhradními díly (například předními světlomety).

Kia Sorento

Technické dvojče Hyundaie Santa Fe nás zajímá hlavně ve třetí (od roku 2014) a stále aktuální čtvrté generaci z roku 2020, která nedávno prodělala modernizaci. Pro korejské SUV platí prakticky totožné poučky. I v tomto případě se nejčastěji setkáte s dieselem 2.2 CRDi, přičemž u mladších vozů natrefíte i na hybrid a plug-in hybrid. Ty vyhoví především v městském provozu, všude jinde je nafta lepší.

Jestliže máte vyšší rozpočet, zaměřili bychom se na novější exempláře s osmistupňovým automatem (u čtvrté generace aktuálně dvouspojka místo klasického hydrodynamického měniče). Skříň s větším počtem rychlostí se postará o nižší spotřebu a lepší využití síly 2,2litrového agregátu.

Mercedes-Benz GLB

Prémiové SUV byste ve výběru asi nečekali. Mercedes GLB je navíc menší, stojí totiž na platformě MFA2, kterou najdeme i u menších kompaktních modelů ze Stuttgartu.

Jenže GLB v době příchodu na český trh před necelými pěti lety ovšem šokovalo překvapivě konkurenceschopnou cenou. Ano, proti Škodě Kodiaq i oběma výše zmíněným korejským SUV je mercedes menší, avšak stále bez větších problémů odveze až sedm cestujících. Navíc patří do velmi vybrané rodiny s třícípou hvězdou ve znaku, na což mnozí slyší.

Na rozdíl od santa fe a sorenta je na trhu s ojetinami překvapivě velké množství aut se zážehovými motory, které nejsou vůbec špatné. Pokud ovšem hodláte využívat vnitřní prostor, dieselové verze 200 d a 220 d s vyšším točivým momentem, navíc dostupným v relativně nízkých otáčkách, jsou lepší volbou. Sportovně laděné provedení AMG 35 s výkonem 225 kilowattů je u rodinného auta možná zbytečně nekompromisní (zejména v otázce spotřeby a cestovního komfortu). A komu fosilní paliva nevoní, může sáhnout po elektrické verzi EQB, která má prakticky stejné kvality.

Nissan X-Trail

Když se v minulé generace x-trail proměnil z terénně zaměřeného modelu v klasické SUV, spousta majitelů původních typů zaplakala. Nissan tím šel ovšem naproti širšímu spektru zákazníků, což se mu celosvětově vyplatilo. Minulý Nissan X-Trail byl velmi oblíbený i v Česku.

Sourozenci Renaultu Koleos nejvíce sluší dvoulitrový diesel, který je u podobně dimenzovaných SUV s většími odpory zkrátka sázkou na jistotu. Na jaře 2019 tento motor z nabídky zmizel, protože jej nahradila menší sedmnáctistovka s nižším výkonem (110 vs. 130 kW).

Osobně bychom se zaměřili na objemově větší diesel, který má více síly. Vzhledem k 380 newtonmetrům se nabízí spojení s automatem, x-trail ovšem s motorem 2.0 dCi kombinuje pouze variátor CVT, který není úplně ideální. Proto raději doporučíme šestistupňový manuál.

Peugeot 5008

Sedmimístná varianta menšího SUV 3008 kvůli třetí řadě sedadel nedostala plug-in hybridní verze (v případě nejvýkonnější varianty s pohonem všech kol), to ovšem nijak zvlášť nevadí. Nejlepším pohonem je totiž stejně diesel 2.0 BlueHDi, který ovšem s koncem dnes již předchozí generace zmizel nabídky. Zájemci o naftu tak měli k dispozici pouze patnáctistovku s 96 kilowatty, která měla s naloženou kabinou větší práci než dvoulitr se 130 až 133 kilowatty.

Jestliže se dostanete k zachovalému exempláři s šesti- či osmistupňovým automatem, klidně vsaďte na samočinnou skříň. Výrazně zvyšuje jízdní komfort, navíc francouzské manuály nejsou příliš přesné.

Mezi nejlevnější 5008 patří ty s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 PureTech, který se v takhle velkém autě může trápit. Na druhou stranu na krátkých trasách je jeho dynamika dostatečně. Ale pozor, přímovstřikovým benzinům časté cesty na několik málo kilometrů dlouhodobě nesvědčí. V takovém režimu trpí nadměrným usazováním nespálených částic paliva, což v nejhorším může vyústit až v totální škodu na motoru.

Proto obecně doporučujeme tyto agregát několikrát do měsíce protáhnout po dálnici (klidně i ve vyšších otáčkách) a udělat si delší výlet. Vyplatí se také tankovat kvalitní paliva s čistícími aditivy, které usazeniny odstraňují.

Volkswagen Tiguan Allspace/Seat Tarraco

Sourozenecká dvojice vznikala v továrně v německém Wolfsburgu, sídle automobilky Volkswagen. Jedná se de facto o prodloužený standardní Volkswagen Tiguan, v případě tarraka s odlišným designem.

Motory jsou prakticky totožné jako u Škody Kodiaq, výjimkou je plug-in hybrid 1.4 TSI se 160 kilowatty, který byl dostupný v Seatu Tarraco, ale ve škodovce ani Tiguanu Allspace nikoliv.

Stejně jako v případě kodiaqu je jistotou základní diesel 2.0 TDI/110 kW, který ostatně najdeme ve velké části ojetin. Přehlédnout byste ovšem neměli ani benzin 2.0 TSI ve verzi 140 kW, jenž se pyšní vysokou efektivitou a nízkou spotřebou. Navíc je příjemně kultivovaný. Pokud tedy nejezdíte 30 000 kilometrů ročně a více, neměli byste se vyšší spotřeby zážehového čtyřválce bát.

Výhodami koncernových SUV jsou dostupnost náhradních dílů, hustá servisní síť a vcelku vysoká zůstatková hodnota.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz